Jubieleumstur 2000topp nr. 100 (08.05.2016)

Written by linntherese GSM

Ymelstinden S2 (2,207m) 08.05.2016
Vestre Tverråtinden (2,288m) 08.05.2016 08:12
Visits of other PBEs Svellnosbrean 08.05.2016
Fra Lindbergtinden mot Tverråtinden.

Før turen

Etter turen i går ved Krossbu og en tur til Lom slo vi opp teltet i Leirdalen pappa og jeg. Vi hadde det veldig koselig, spiste Real turmat og potetgull.
Neste morgen stod vi opp tidlig og pakket og gjorde oss klare, så kjørte vi litt innover dalen til et sted som heter Geitsetern. Det var allerede varmt og fint vær.
Jørn kom kjempetidlig, for avtalen var at de andre skulle starte kl. 9 sånn at vi fikk litt forsprang. Jeg og pappa startet kvart over åtte, så skulle Jørn og Helge komme etter.

Pause i lia. Bak der er Veslefjelltinden som jeg var på i går.

Til Skardbakken

Jeg og pappa gikk ganske sakte oppover, og snøen var superbløt. Noen steder sank vi nedi. Etter en stund måtte vi bratt ned til en elvedal. Et sted var det et stup ned i åpne elva. Det var litt skummelt. Nå så vi de andre bak oss også. De hadde tjuvstarta! Klokka var jo bare litt over ni og så var de kommet så langt.
Vi tok en fin pause på en haug og nå var alle sammen sammen. Litt senere, oppe på Skardbakken drakk jeg og pappa opp litt drikke og så satte vi igjen sekken min. Videre skulle jeg få gå med bare rompetaske.
Innover dalen var snøen hard og det var ekkelt med langrennsskia mine. Det var langt ned om jeg sklei. Pappa og Jørn gikk først og trampet litt spor, mens Helge gikk på nedsiden og pratet med med og var vegg i tilfelle jeg skulle sklidd. Det var kjempekoselig. Helge er en snill mann.
Oppe på breen tok vi en ny pause.

På den første tulletoppen. Bukkehø heter den store fjellveggen bak der.

Til første toppen

Innover breen var det kjempevarmt. Vi jublet hver gang det kom litt vind eller en skygge. Pappa som sa han hadde altfor lite drikke, spiste en snuklump så ofte han kunne. Vi fikk også øye på et kjempekult stup opp på noe som het Bukkehøe. Jeg så Galdhøpiggen pluss nesten alle toppene vi skulle på nå.
Før den første toppen var det en stor vindgryte med snøvegg på maaange meter. Den var kul!

Nr. 97 og 98

Etter den første toppen som var min 96. totusentopp skulle vi opp på Lindbergtinden. Vi prøvde først rett på, men pappa sa det var for skummelt for meg uten tau, men vi fant en annen vei opp en kjempebratt snøbakke. Her var det litt skummelt for når pappa sparket løs en liten snøklump vokste den kjempefort og ble til snømedisinballer som fór rett forbi. Men etter det første skumle var det mest gøy.
Bort til toppen var det litt sånn smal snørygg, men det var bare gøy.
Så måtte vi ned litt igjen før de voksne snakket om en superslitsom oppoverbakke. Men først tok vi en god pause. Helge hadde gått sin vei, for han ville ha flere topper, så det var bare pappa, Jørn og jeg.
Til slutt var vi på toppen av den lange bakken og kunne gå på beina bort til den høyeste toppen i dag, Store Tverråtind. Jeg skvatt litt da jeg kom bort til varden, for der var det plutselig et hundremeterstup ned i avgrunnen. Det kilte i magen.
Nå kunne pappa se Helge, han var på vei opp den lange bakken.

På Store Tverråtinden. Her var det stup!

Nr. 99 og pølser

Det var litt kaldt oppå her, så vi jogget ned snøbakken mot neste topp uten ski på beina. Svellnosbrehesten het den toppen. En liten hump ute på breen. Vi gikk dit også uten ski siden det var nesten ikke snø der. Pappa fant en liten vannpytt på en stein og blei veldig glad for det. Så ble det pølsepause. Det smakte kjempsupert. Akkurat når pølsene var ferdige kom Helge i full fart. Han så litt sliten ut, men det var ikke noe rart da, han hadde gått tre topper ekstra og til og med med litt klatring. Han ble glad da han fikk pølser.
Etterpå gikk vi til noen småtopper mens Helge måtte opp på brehesten.

Jeg og Jørn på Svellnoshesten.

Topp nr. 100. For en topp!

Snart kom vi til den neste toppen. Min topp nr. 100. Jippi!! Jeg hadde egentlig lyst til å gå på flere kule topper litt lenger borte, men pappa sa det fikk holde. Så gikk vi på to små topper til før vi måtte opp en lang bakke igjen. Her tok jeg på slalomskia, men det var mye steiner og vanskelig snø, så det tok ganske lange tid nedover.

På 2000m-topp nr. 100!!!

En bre og litt til

Til slutt kom vi ut på breen, og her var det kjempegøy å kjøre. Det var kanskje det morsomte på hele turen. Så kjørte vi utover dalen og måtte litt opp til sekken min. Og litt mer ned og sånn. Pappa datt og syntes snøen var råtten sa han.

Siste pausen på vei hjem.

Lang hjemtur

Når vi kom ned kjørte vi fort ned til teltet, og så spanderte vi potetgull på Jørn og Helge når det kom kjørende i hver sin bil. Pappa pakket veldig fort sammen og så kjørte vi til Lom. Her blei det en is på meg.
Når vi kom til bommen på Valdresflya var det en time over åtte. Pappa trodde det skulle være åpent, men det var det ikke! Æsj! Vi blei sure, og i det fine været, tenk å stenge veien da!
Vi måtte kjøre rundt Lillehammer og det blei veldig seint.

Takk for turen Helge!
Takk for turen Jørn!

Flere bilder

Jeg og pappa på Store Tverråtinden. Foto: Jørn
Jeg og pappa på Lindbergtinden. Foto: Jørn.

Kart

Klikk på kartet for å zoome.

Kult

Written by SunnivaBM 11.05.2016 21:31

Kult med så mange topper Linn Therese!!!

Gratulerer med nr. 100!

Den blide prinsesse!

Written by Atomsilda 10.05.2016 21:39

Takk for turen Linn Therese! Du gjør turen trivelig for alle. Ivrig, glad og supersprek! Vil på tur med deg igjen!

Super Linn T

Written by Gråbein 10.05.2016 13:40

Tusen takk for lang og flott tur. Det var superhyggelig å ha noen å prate! Du er også veldig snill! :0)

Sv: Super Linn T

Written by linntherese 10.05.2016 21:07

Du er også veldig hyggelig å prate med! Også er det koselig med folk som er med på tur!!! :-)

Fjellprinsesse!

Written by Hannes 09.05.2016 19:18

Gratulerer med over 100 topper!! Du er superflink :) Håper jeg og Leah får tatt en tur sammen med deg igjen snart!

Sv: Fjellprinsesse!

Written by linntherese 10.05.2016 21:05

Jeg håper også at vi kan på tur igjen snart!!!!! :-)

Gratulerer med 2k nr 100!

Written by Øyvindbr 09.05.2016 15:19

Det er jammen moro å følge med på turene dine Linn Therese!! Og nå blir du vel ekstra motivert siden du har et tresifra antall 2000-metere besteget. Kanskje det blir sjokoladekake fra meg når du bestiger nummer 200? :)

Ellers slappet jeg av ved teltet på Østre Kalvehøgde da jeg fikk melding om den sure veibomopplevelsen deres seint i går kveld...

Sv: Gratulerer med 2k nr 100!

Written by linntherese 10.05.2016 21:04

Det hadde vært en fin gave!! For du baker kjempe gode kaker!!!! :-)

Gratulerer!

Written by Nils 09.05.2016 13:27

Allerede nådd topp nr. 100 på over 2000 meter!! :-) Det er ikke verst altså, Linn Therese! Her går det unna... Og for et supert vær dere hadde, igjen. Aldeles nydelige bilder også!

Gratulerer med de første 100

Written by teme 09.05.2016 13:05

Det ser så lett ut når du er på tur.Du liksom bare svitsjer av sted,men det er vel slik når en er flink!:).Så ser du jo ut som en skikkelig "kondisfrøken" også da.Nå går vel skisesongen mot slutten og skiene byttes ut med fjellstøvler.Det blir vel bra det også.Ha det fint så lenge! Mvh Terje