Fantastisk tur blant Norges høyeste (08.05.2016)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Geitsetra (1,000m)
Endpoint Geitsetra (1,000m)
Vestre Tverråtinden (2,288m) 08.05.2016
Ymelstinden S1 (2,205m) 08.05.2016
Ymelstinden S2 (2,207m) 08.05.2016

Jeg var ikke så veldig vond å be da Morten lurte på om jeg ville være med en tur på Nørdre Illåbreen. Linn Therese skulle nå bestige sin 2k nr. 100 på denne turen og flere til og da er det jo kjekt å være med. I tillegg skulle Gråbein (Helge Berge) være med. På denne turen fikk han et nytt navn...nemlig "Super Helge" Et navn han virkelig fortjener. Dette var min tredje tur til flere av disse toppene. Hva gjør vel det når man har slikt vær, så flotte tinder og så bra selskap! Morten hadde dessuten lovt oss stekte pølser, lomper og ketchup ved Svellnosbreahesten...og det er jo kjekt på topptur!

Avtalene var at Morten og Linn Therese skulle starte ca 30 min før Helge og meg. Startpunktet var Geitsetra. Startet med fleece og jakke, men den måtte fort av....det ble meget varmt denne dagen. Spesielt på breen var det vanvittig varmt. Vi tok igjen Morten og Linn Therese etterhvert og hadde en god pause etter at vi hadde krysset Søre Illåe..oppe på Skardbakken. Etterhvert kom vi bort til breen og fikk en lang varm vandring opp til Tverråbandet. Her ønsket mannen med det nye navnet "Super Helge" ,-å få med seg noen av de Nørdre Bukkeholstindene også, mens vi andre fikk med oss de to Lindbergtindene. Morten og jeg ønsket å klyve eggen opp på Lindbergtinden, men siden Linn Therese var med og ingen sikringsmiddel,- ble valget å gå opp i flanken i stedet. Helge derimot kløyv opp med sekk og ski på ryggen etter at han hadde vært på flere av de Nørdre Bukkeholstindene. Han fortalte oss at han hadde klatret opp usikret opp veggen til den den ene Bukkeholstinden. Sterkt og uredd gjort.....DET hadde iallefall ikke jeg gjort...

Bakken opp fra Nedre Tverråbandet opp til ryggen mot Store Tverråtind er tøff. Lang og bratt. Herlig å tusle bortover ryggen mot varden....endelig ferdig med den verste bakken på turen.
Så fulgte Svellnosbreahesten der vi igjen fikk selskap av "Super Helge" som kom til ferdig stekte pølser. Han begynte også kjenne motbakkene i beina nå. Det er forståelig etter sin kjappe runde!! Etter en herlig pause ved foten av "Hesten" fikk vi med oss de resterende toppene på ryggen mot Ymmelstind. Linn fikk sin 100 topp på lista. Sterkt gjort! Vi gruet oss til bakken opp mot Tverråtindene igjen, men det gikk faktisk ikke så verst. Derfra ble det bare å komme seg litt ned i sia mot Illåbreen,- før vi kunne kjøre på ski langt nedover breen! Varmt og herlig selv om gliden ikke var 100%.

Som vanlig er det litt kjiipt når vi møter råtten snø i de nedre partiene før bilen, men alt gikk bra uten uhell. En super tur som gjerne kan gjøres en gang til om noen år....om helsa holder. En slik tur krever brukbar form. Linn Therese er ei superjente og klager aldri. Imponert på flere måter. Topp å være på tur ilag. Takker alle for en flott tur.

Start date 08.05.2016 08:29
End date 08.05.2016 19:22

Super Linn..

Written by Gråbein 10.05.2016 11:26

Artig skrevet! Følte meg langt fra som Supermann opp mot Store Tverråtind. Makan til tung bakke i solsteken! Trodde jeg virkelig skulle gå på en smell der.

Linn Therese derimot imponerte stort! Det er litt av ei superjente! Tusen takk for trivelig tur alla sammen!

Flotte bilder

Written by mortenh 09.05.2016 18:34

Takk for turen Jørn. Kjempeselskap! Og mobilen din leverer veldig bra bilder. En varm men fantastisk dag. Litt brent her og der, tror jeg må oppdatere solbeskyttelseslageret med noe mindre gammelt.

Greit om jeg låner et par av bildene dine til Linn Thereses rapport?

Sv: Flotte bilder

Written by Atomsilda 09.05.2016 19:32

Bare å låne Morten :) Det som gjorde at jeg ikke ga terningkast 6 var snøforholdene. Ikke lett å kjøre på ski. Jeg blir nå med på flere turer jeg. :)