Smørstabbrean - Jotunheimens fineste plass! (08.05.2016)  6

Søre Smørstabbtinden (2,033m) 08.05.2016
Øst for Søre Smørstabbtinden (2,023m) 08.05.2016
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 08.05.2016

Mens Roger og Terje ville hjem lørdag kveld, var jeg mer sulten på tur. Når jeg først har ryddet plass på kalenderen så skal det utnyttes. Dessuten var været spådd å være spesielt bra denne søndagen. Og det ble det!

Overnattet på en fin teltplass i enden av Bøvertunvatnet og dro opp til Krossbu tidlig. Allerede varmt og snøen er snart gjennområtten nede på flata. Ellers fint føre på veg opp breen, men oppe i brattere lende ved toppene var det utrygge forhold. Dette ble vårens mest skredfarlige helg, og det var småguffent, spesielt på Søraustre ryggen. Her måtte jeg snu på veg opp til Sør for Søraustre fra skaret mellom denne og Søre. Det var smalt og vindblåst snø/skavler på begge sider av eggen. Gikk tilbake for å prøve opp fra andre siden. Det var bedre da det var bredere og kun skavl på ene siden. Følte jeg gjorde gode vegvalg i potensielt farlig terreng.

Ellers var oppstigningen opp til Gravdalstinden også litt spennende. Her hang det en skavl ovenfor oppstigningen på nordsiden. Et skispor fra dagen før stoppet og hadde snudd. Tok avgjørelse å passere det utsatte området på raskeste måte da det fortsatt var tidlig på dagen og ganske kaldt oppi her.

I løpet av turen så jeg at bratte vestvendte sider hadde det gått selvutløste ras overalt. Ikke koselig forhold i fjellet denne helga altså, noe alle ras og ulykker bekreftet av nyhetene. Likevel hadde jeg en fantastisk tur på Smørstabbrean denne dagen. Og vegvalgene og vurderingene jeg tok undervegs bidro til dette.

En perfekt dag jeg hadde sett for meg når denne turen skulle gjennomføres. Den skulle ha perfekt vær. Fantastisk utsikt og omgivelser. For meg vil velge meg dette området som det fineste i hele Jotunheimen. Har hatt den følelsen her på tidligere turer. Nå er jeg sikker.