Storheia sør vest for, Storheia og Stokkvola (08.05.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Stokkvola (516m) 08.05.2016
Storheia (370m) 08.05.2016
Sørvest for Storheia (368m) 08.05.2016
Sør vest for Storheia i Frosta
Endelig fikk vi "tatt hull på" et nytt fylke. Kom til Stjørdal lørdag kveld og søndag opprant med sol og godvær. Klar for tur. Valget falt på Frosta og Storheia. Tenkte i skulle bruke dagen der ute, være litt turist også og kjøre ut på Tautra også mens vi var der. Bestemte oss for å kjøre nordre veien ut og søndre veien hjem. Kjørte oppover E6 til Åsen, der et Loppemarked fristet. Kristens leilighet i Stjørdal manglet en mugge og vi stoppet for å se om vi fant det. Det gjorde vi, men viktigste av alt - de som solgte muggen til oss hadde kart og veibeskrivelser til en del topper i området, og de anbefalte å gå på Stokkvola over Åsen her, en dag.
Kjørte videre til Skogn, så til Ekne og nedover til Fjellhov. Parkerte der stien til Storheia starter. Gikk opp veien til Fjellplassen, vider forbi på traktorveien oppover, krøp over og gikk rundt en del trefall, her bør det hogges! Videre gikk veien over i sti. Ved Krokvannet var det litt vått, men gikk greit å gå utenfor. Tau var lagt ut den litt bratte stien fra vannet og opp lien, men ikke noe problem å gå der. Fuglene sang og det var blomster over alt. Kom ført til varden for SØRVEST FOR STORHEIA. Foto der før vi ruslet bort de få, men våte meterne til Storheiatoppen. Flott utsikt fra disse toppene. Mat og kaffe her. Diskuterte om vi skulle gå videre til Fjellhov og Litlheia, men fant ut at vi ville kjøre til Tautra nå og gikk ned igjen. (Det var bløtt i terrenget).
På vei ned til Tautra måtte vi stoppe ved den idylliske kirken på Alstad.
Snublet også over Frstatinget på veien og måtte selvfølgelig opp dit og der ligger også Logtun steinkirke.
Frostatinget

Kjørte over broen til Tautra og så masse fugler der fra broen, ender, ærfugl, vipe, Havelle bla. Kjørte nord til klosterruinene og spiste middag ute på restauranten i Klostergården. Fikk ikke gå helt nord, da det er ferdselsforbud der til 15.7 pga hekking. Kjørte ned til Nonneklosteret Mariaklosteret, kjent fra TV og spes. byggestil.

På vei hjem kjørte vi v. 753 til Åsen og kjørte opp og gikk opp på STOKKVOLA. I Åsen sentrum kjørte vi over jernbanebroen og rett frem ca 3,8 km, tok opp mot fjellet skiltet skianegg. Til høyre i første veikryss til Møssingdalen Skisenter og skihytta til IL Aasguten og god parkering der. Bomveg kr 50,-
Stien starter ved postkassen til orienteringsklubben og er gruslagt helt opp til toppen. Gapahuk og antenne på toppen, men FOR en utsikt!!!
I bilen på vei ned igjen så vi noen dyr på et jorde, trodde først det var hjort, men så at det var to enorme fugler. Tror det var traner.
Toppen av Stokkvola. Flott utsikt i alle retninger. Lettkjøpt topp!