En flott og en mindre flott topp i Elverm (08.05.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Flotsberget (603m) 08.05.2016
Gardberget (497m) 08.05.2016

Først på programmet stod Flotsberget sør i Elverum. Kjørte inn bomveien fra Melåsberget og de vel fem kilometerne inn til Flotta sør for toppen. Opp god blåmerket sti til hytta som ligger helt ute på "pynten" av berget. Flott utsikt og tilrettelagt for besøkende med bord og benker. Nydelig her oppe. Særlig mot øst og vest ser en langt. Ble bare en kort stopp her oppe for dette er jo ikke toppunktet. Det ligger 2-300 meter lenger nord på åsryggen. Klatretårn her og herfra er utsikten ennå videre. Retur gikk samme vei. Masse folk ute på denne herlige sommerdagen. Gradestokken viste mer enn 20 grader.
Så gikk ferden noen kilometer lenger nord - til Gardberget. Svingte inn til høyre ved Rølsåsen og kjørte hele veien til rett oppunder toppen. Dvs GPS`en viste under 400 meter i luftlinge til topps. Jeg fulgte sti/setervei litt øst for toppen for å unngå det bratte partiet i sør som jeg hadde lest om. Etter hvert måtte jeg av stien og det ble ett basketak i tett skog opp til toppen. Her var det null utsikt men ett gammelt falleferdig tårn står der - enn så lenge.
Ned igjen gadd jeg ikke omveien i øst men gikk rett sør mot bilen og ned det bratte partiet. Det var helt greit.
Konklusjonen blir at Flottsberget er en liten perle dypt inne i Elverums skogene mens Gardberget ligger i fine omgivelser men er totalt gjengrodd.