Kveldstur til Jonsknuten (07.05.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Knutehytta (721m)
Ascents Jonsknuten (904m) 07.05.2016

Fikk med fatter hitt til denne toppen jeg egentlig burde vært på for lenge siden. Dette er vel kanskje den første toppen jeg lærte å kjenne igjen som liten pga. det høye antennetårnet.

Vi satte oss i bilen og kjørte opp til Knutehytta. Vi kom frem litt over 8. Dette var den første sommerdagen for året så det var fortsatt varmt i lufta. Uten å ha kikka på kartet tok vi den første og beste stien som gikk i retning tårnet. Denne var rett ved parkeringsveien og tok oss til sørsiden nedenfor toppen. Vi satsa på at stien skulle ta oss videre til toppen og fortsatte videre. Like etterpå stoppa stien og vi var nødt til å klyve oppover vestsiden mot toppen. Etter litt krongling kom vi frem til slutt.
På toppen klatret vi opp stigen til utsiktspunktet for å dokumentere utsikten. Deretter gikk vi raskt over de høyeste punktene for å være sikker på at vi hadde vært på riktig topp (var ganske vanskelig å si hvem som var høyeste basert på øyesyn).
På vei ned fulgte vi merkinga nordover og senere østover mot bilen. Her var det fortsatt en del snø nedover så skoa fungere som ski ned de bratteste partiene. Vel nede fulgte vi veien det siste stykket til bilen.