Dovrefjell på vei til Stjørdal (07.05.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Tverrfjellet (1,248m) 07.05.2016
Visits of other PBEs Utsiktspunkt Snøhetta (1,219m) 07.05.2016
Fra "Utsikt over Snøhetta" stedet
Vi tok av oppover Per Gynts sæterveg i Vingstra og rett før bommen, kjørte vi litt innover Ressvegen. Der fant vi oss en fin overnattingsplass og gikk litt videre innover veiene der inne. Da vi skulle spise kveldsmat hørte vi orrhaneleik. Liv prøvde å finne ut hvor, men hun fikk ikke sett dem. De holdt på til vi sovna. Tidlig morgen begynte de igjen og det var også masse fin fuglesang. Deilig å sovne og våkne til dette! Etter kaffe og bolle på Dombås, kjørte vi oppover Dovrefjell. Måtte stoppe og se på en stor kongeørn som sirklet rundt i lav høyde.
På Hjerkinn stoppet vi og gikk opp til Utsiktspunktet Snøhetta. Det var en del råtten snø på veien opp og vi strevde litt. Flott bygg med flott utsikt over masse fjell, ikke bare Snøhetta. Buen var ikke åpen, men flott fra utsiden også. Gikk opp på toppen av Tverrfjellet og ned igjen stien som går ned ryggen og tilbake til bilen. Hit skal vi igjen! Når vi kom ned igjen, hadde Snøhetta tatt på seg tåkehatten sin. Kjørte så nesten strake veien til Stjørdal, men stoppet i Oppdal og handlet litt mat.