Helgøya og Nes 5 topper (07.05.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Bangsberget (486m) 07.05.2016
Eksberget (337m) 07.05.2016
Leinetoppen (339m) 07.05.2016
Solbergåsen (445m) 07.05.2016
Trostberget (386m) 07.05.2016

Målet var samtlige PF100 topper på Nes og Helgøya. Startet på sistnevnte og angrep Eiksberget fra gamle Helgøya skole 600 m nord for øyas høyeste punkt. Først på traktor vei og etter hvert på sti de siste meterne til topps. Dårlig utsikt herfra men masse blåveis å hvile øynene på.
Neste ut var Trostberget. En markant knaus sør på Nes. Her er det bilvei snaue 100 meter fra toppen. Litt bratt men selvsagt uproblematisk opp på denne toppen som faktisk har en liten varde.
Heller ikke denne hadde utsikt å skryte av.
Videre litt lenger nord mot Solbergåsen. Hadde tenkt å angripe denne fra syd men veien opp så ut til å være av privat karakter så jeg snudde å kjørte over noen gårdstun nord vest for toppen. Parkerte i enden av ett jorde og tok fatt på den lengste av turene i dag. GPS`en viste vel 1300 m i luftlinje til toppen. Først på traktor vei deretter tvers gjennom vekselsvis tett og åpen skog på GPS kurs til toppen. En liten knoll uten trær men skogen rundt så tett på at heller ikke her var det snakk om utsikt. Noen snø flekker og våte områder gjorde meg våt på beina for første (og siste gang) dag.
Småløp ned til bilen igjen og satte kursen mot Bangsberget. Her var det bomavgift og jeg hadde ikke fem øre på meg. Bestemte meg derfor for Leinetoppen lengst nord på Nes. Også her kjørte jeg "feil" og endte på ett gårdstun med to glanende karer. Snudde og fant en annen vei fra nord som passerte 200 m fra toppen. Grei motbakke opp her men av og til tett skog. Også her null utsikt.
Herfra reiste jeg de to kilometerne til Rudshøgda og fikk tatt ut litt cash. Bangsberget ble endelig erobret etter å ha betalt 30 kr i veiavgift. Låst bom 600 meter fra toppen men fin vei helt til topps. Bygget og masta skjemmer selvfølgelig toppen. Herfra var det ei lita glenne med utsikt ned til Mjøsa og bygdene rundt Brumunddalen. Beste utsikt på hele turen var for øvrig veien opp hit. Flott kulturlandskap i Øst og Nord. Etter hvert en varm og solrik dag med enkle små koselige turer.