Indre Vestfold - snø, sol og varme (05.05.2016)

Written by evatopp

Ascents Brånafjell (398m) 05.05.2016
Pikstein Øst (622m) 05.05.2016
Snippane (399m) 05.05.2016

En fantastisk dag i Vestfold med sol, snø og skikkelig maivarme. Eva, Marit og Juli hadde fire topper på blokka, men rakk tre.

Pikstein. Det er greit å finne veien til Svardal skisenter og deretter videre opp til Nerli. Vi hadde tenkt å parkere ved Prestseterhytta som alle andre, men vårløsning stoppet oss med en låst bom like etter at vi hadde tatt med oss en giro på kr 65. Turen ble derfor 12 km og ikke 5 km. Vi tok veien fra Prestseterhytta forbu Burtjern. Den var dekket av snø. Det gikk fint, men mer snø skulle det bli. Det står er skilt til Pikesien og det er sikkert en grei sti de siste 1,3 km til toppen. Men nå var det mye våt og råtten snø. Vi bakset i vei og hele turen tok 2 t og 40 min. Vi skrev oss inn i boka på Piksteinen, det høyeste punktet passerte vi på snøen.

Snippane. Deretter bar det rett til Engeroa der vi parkerte ved bommen like ved vegen. En kort kjøretur på ca 15 min. Vi fulgte blåmerkingen til topps. Greit å følge blåmerking på skogsbilveien og sti det siste stykket. Det bratte partiet er en ur, men det er greit å gå. Eneste tips er å ta til høyre når ura er passert. Vi gikk rett frem langs bekken og det var en omvei. Turen ble på 6,2 km, 1 og 3/4 time og 290 høydemetre.

Brånåfjell. Så bar mot idylliske Merkedammen opp Merkedamveien. Vi parkerte ved campingplassen. Stiene er ikke merket men det er greit å finne frem. Vi gikk 100 meter tilbake på veien. I U-svingen går det en traktorvei til høyre. Følg den. Etter ca 700 meter er det en myr og på venstre side etter myra er det en ny traktorvei. Følg denne til denne til venstre til den tar en skarp U-sving. Hold til høyre. Etter ca 150 meter er det en gammel traktorvei opp til venstre. Følg denne. Man passerer to hytter og like etterpå går traktorveien over i en mindre sti. Følg denne til elgtårn. Etter tårnet er det en sti rett til venstre ned og over myrsøkket. Gå rett over myra og følg stien opp kneika til toppen og den røde kassen. Fint terreng med flotte furutrær. Litt vått i myrene, men helt greit. 4,7 km, 1 time og 20 min og 192 høyemetre.

Det ble en lang dag pga snø og stengt vei til Pikstein. Vi rakk derfor ikke siste topp. Utsikten fra toppene er sånn passe, flottest fra Brånåfjell.

Stengt vei gir muligheter for andre. Her er en glad gjeng.
Snipane.
Fin furuskog på toppen av Brånåfjell.