Andersnatten - kremtopp i Sigdal (04.05.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass Andersnattjenn (415m)
Endpoint Samme (415m)
Ascents Andersnatten (733m) 04.05.2016 12:30
Visits of other PBEs Borofjellveien (150m) 04.05.2016 10:55
Andersnatten parkering (414m) 04.05.2016 11:15

Familiebesøk i Mjøndalen. Astrid og jeg kjørte via diverse omkjøringer og hindringer på veien til Sigdal.

Andersnattens karakteristiske profil sett sørfra ved Soneren

Fant den godt skiltete Borofjellveien (kr. 50) som førte oss opp til Andersnatten parkering vel 400 moh. Nydelig, varmt og fint sommervær! Greit turinformasjon ved stistart.

Starten på bomvegen Borofjellvegen
Fin parkering ved Andersnattjenn

Fulgte meget godt merket og tilrettelagt blåmerket sti med utlagte klopper på vestsiden av Andersnattjenn. Stien går nordover og oppover mot NV-ryggen av Andersnatten der den møter en annen sti som kommer opp fra nordsiden. Stort sett tørt og fint å gå på fjell og sti, men det lå fortsatt litt snø på stien over 500 moh.

Fortsatt flekker med snø på Andersnatten
Fin infotavle på parkeringen

Et stykke før toppen er det merket veivalg "slakt" mot venstre (nord) og "bratt" rett frem. Vi valgte "bratt" som medførte lett klyving opp en artig liten kløft før toppen. Her er det brukt blåmaling på fjellet for å muntre opp folk - først "OPPE" så "PÅ" og til slutt "TOPPEN" helt oppe.

Oppmuntrende ord malt på fjellet på vei mot toppen
... og der var vi oppe!

Toppen er en helt glatt, liten kul uten markering på GPS 523228 6664545. Fant et par steiner i en pytt like ved, og laget en liten markering på topp-punktet.

Astrid på toppen på turen opp
På returen hadde noen satt opp en liten varde ....

Vel 100 m mot SØ er det en stor og flott varde på GPS 523287 6664455. Pause i nærheten av denne med flott utsikt mot Soneren i SØ. Norefjell-området var fortsatt snødekt. Mot NV kunne vi skimte Jonsknuten i Kongsberg.

Varden litt sør for toppen
Flott utsikt sørover mot Soneren
Trigmerket på SØ-siden av Andersnatten
... og den flotte utsikten sørover mot Soneren fra stedet

Jeg tok meg en liten avstikker til trigmerket på øst på platået (GPS 523448 6664452) før vi begynte på returen.

Da vi kom ned mot nordsiden av Andersnattjenn var vi nær hytteområder og veinettet. Jeg ville prøve å gå på vei siste stykket, men det ble en omvei, og Astrid var fremme på parkeringen 5-10 min før meg. Under våte forhold kan det likevel være en fordel å følge veien til venstre til veikrysset på GPS 522695 6663359 der det er mulig å parkere et par biler. Vær obs på at sideveien inn mot hyttefeltet er sperret med bom. Vi brukte like i overkant av 1 time opp og i underkant av timen ned igjen. Alt i alt en fin og koselig tur i flott vær vær og nydelig skogsterreng. Bilder legges inn senere.