Vårskitur til Ranten og Gråfjell (04.05.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Tempelsetra (910m)
Endpoint Tempelsetra
Ascents Gråfjell (1,466m) 04.05.2016
Ranten (1,419m) 04.05.2016

Hadde fulgt med på værvarslet en liten stund og sett meg ut denne onsdagen. Sol, blå himmel og lite vind. Bedre kan det ikke bli.
Fulgte riksveien oppover og tok av mot Tempelseter i Eggedal (60 kr bom). Oppover her får man nesten litt vestlandsfølelse med alle hårnålssvingene som slynger seg oppover. Hadde vært morsomt å hatt avslutningen på et sykkelritt her tror jeg.
Parkerte ved en plass det var merka med dagsparkering like ved Tempelsetra. Her skifta jeg til skisko og fortsatte ved hjelp av beina med skia i henda på en privatvei opp til en hytte som ligger ganske aleine nordøst for der jeg parkerte. Her spente jeg på meg fjellskia og fortsatte i samme retning oppover i dalen. I dag smurte jeg med feller. De første hundre meterne var det litt tynt med snø så litt sikk-sakk-gåing ble det, men man kan jo ikke regne med noe annet under 1000 meter i mai.
Forholdene var så å si perfekte. Et skaralag som holder og litt styresnø på toppen. Her trengs det ikke noen oppkjørte løyper og jeg kunne gå hvor jeg vil.
Etter å ha gått i nesten 2 km tok jeg en liten stopp og snudde meg for første gang. Fantastisk fin utsikt i finværet med Gaustatoppen i senter.

Etter å ha fortsatt litt til traff jeg på spora til noen beltevogner. Disse gikk mot Høgevarde og jeg regner med det er spor av kjøretøya de bruker til å kjører opp det som trengs for å bygge den nye turisthytta. Blir spennende å se hvordan den blir.

Ranten
Jeg fulgte disse spora noen få hundre meter før jeg sikta meg inn rett øst for Ranten. Her var det mye snø og ingen tegn til at bekken hadde kommet fram for våren så jeg kunne gå rett på. Det ble litt skrågåing rundt Ranten for å ikke miste høydemetre før jeg startet å gå rett opp fra nordsiden. En liten luretopp og noen få meter senere var jeg på toppen. Her skulle jeg ha min første sjokoladestopp. Rota rundt i sekken en liten stund før det slo meg at jeg hadde klart å legge den igjen i bilen. Kløne!

Meget skuffa fortsatte jeg nordvest mot Gråfjell. Her måtte jeg kjøre ned i en fin lang utforkjøring. Dette var gøy helt til jeg var nesten nede, her var det litt annen snø og felleskia lugga til. Dette gjorda at jeg mista balansen og sklei nedover sidelengs i rundt 25 meter før jeg klarte å stoppe. Kløne x2!
GPS’en viser i ettertid at jeg hadde 45 km/t da jeg datt. Fikk i tillegg et fint skrubbsår på underarmen som ett minne.
Nede i dalen kom jeg til den stikka løypa som går til Gråfjell. Fulgte denne til jeg sto ved foten av Gråfjell. Istedenfor å følge stikkinga rundt fjellet for å så gå opp valgte jeg å ta av meg skia og gå rett opp på beina. Dette fungerte kjempebra og jeg var på toppen 5 min seinere. På toppen ble 4 brødskiver med kaviar spist samtidig som jeg tok litt bilder av utsikten.

Sørsiden av Gråfjell. Ser ikke så bratt ut på bilde
God stemning på toppen

På vei ned fulgte jeg samme vei som jeg gikk opp, med unntak av toppen til Ranten. Lurte litt på å gå opp til Høgevarde også, men med en litt kjip gnagsår situasjon ble det ikke sånn denne gangen. Får trøste meg med at jeg har vært der noen ganger før.
Etter å ha runda Ranten så jeg også spor av en annen skigåer, men jeg så ingen person. Nesten helt aleine her oppe i dag.
Sklei ned til utgangspunktet, tok av meg skia og gikk ned til bilen. 3,5 timer ble det. Vel nede i bilen fant jeg en halvsmelta sjokoladeplate som ble smakt på før kjøreturen hjem kunne starte.

Turen og kanskje årets sesong sluttet her