Rishaltheia og vardfjellet med Mona (02.05.2016)

Written by karibien (Kari Anne Kringstad)

Ascents Julaksla (556m) 02.05.2016
Vardfjellet (476m) 02.05.2016

Endelig var en av mine aller beste turkompiser tilgjengelig. Slike avbrekk i turopplegget må unngås i fortsettelsen. Dette spesielt siden det blir så mange temaer å oppdatere hverandre på, at det går ut over tempoet på turen. Et alternativ er selvfølgelig å komme oss i bedre form, slik at vi klarer å både snakke og gå fortere samtidig.

Fra spøk til alvor. Her skulle vi på stikkutpeakbook-tur, en veldig god kombinasjon. Turen har vi tatt før, så målet visste vi godt hvor var. Tenkte vi skulle la Stikkut vise vegen, men her ble vi skuffet. Ikke bare forslås den kjedeligste veien, men her manglet både turbeskrivelse, merking og kasse. Enkelte foreslo bierverv i friluftsrådet - ingen dum tanke.

Vi starta altså rett til høyre etter avkjøring Mordalsvågen, på skogsbilvei og traktorveg før vi tok diverse stier som selvfølgelig tok oss til toppen. Mye bedre å gå opp der vi kom ned; ved Julbøen. Her kan det også se ut som en slags fancy turhytte er under bygging, uten at vi helt har peiling.

Turen var fin, utsikten upåklagelig, det var knapt snø å se, og det blåste meget friskt i høyden.

Mona poserer villig i ny jakke. Den matcher skia, og skal vel egentlig ikke brukes uten ski.

Tibake ved bilen oppdaget vi at vi ikke var lei av tur enda, og kjørte i retning Bergetippen.