Kommunetoppen i Selbu - Fongen på 1. mai (01.05.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Gammelvollsjøen, veiskille nord for (510m)
Endpoint Gammeloillsjøen, veiskille nord for (510m)
Ascents Fongen (1,441m) 01.05.2016
Tronshatten (1,149m) 01.05.2016
Visits of other PBEs Nøsterlia p-plass (510m) 01.05.2016
Skarpdalsvegen bom (520m) 01.05.2016

På forhånd hadde vi fått opplyst at veien inn mot Ramsjøhytta nok ikke var brøytet lengre enn til Gammelvollsjøen. Dette stemte ganske bra. Vi fant parkering 870 meter nord for vinterparkering ved Gammelvollsjøen, i et veiskille. Derfra til fots 100 meter før vi kunne spenn på oss fjellskiene. Det var 5 pluss og ikke nattefrost, men snøen bar ganske greit. Vi fulgte scooterspor i veien retning Røvollen, så brøt vi av over myrene i retning Bakkslåtten. Over myrene var det scooterspor å gå i, men det bar også utenom, - såvidt. Vi valgte veien videre, østover først, delvis til fots, over bro og så demningen over Lødølja. Etter dette ble det skiføre hele veien. Vi peilet oss inn på Tronshatten, sånn cirka.
Etter et par timer var vi ved foten av denne og snøforholdene begynte endelig å bli fastere. Herfra er det stigningen begynner. Vi fulgte nå fjellrekka, rett opp lia nordover, vest for høyde 860, litt øst for Sør for Tronshatten, over Tronshatten og så ned et stykke, med svært flatt lys, til sadlene mellom Tronshatten og Fongenskaftet.
Vi valgte å runde Fongenskaftet på vestsiden under Tronshatten. Her tapte vi også litt høyde. Nordvestveggen er massiv og stupbratt. Nå var det bare å gå rett mot toppen på Fongen. Som de fleste topper ser men flere narretopper før man er oppe. I dag var det til dels mye vind bakfra og skyet vær under første halvdel av turen. Gråværet gjorde at vi ikke klarte å skimte konturene, så vi holdt på å gå oss utfor skavler og krasjet i i fonner og mistet balansen på flatmark. Morsomt, men litt slitsomt til tider. Ikke ufarlig heller, der det var større høydeforskjeller, slik som ned fra Tronshatten.

Vel oppe var det surt og kaldt. Full vinter, alt snødekt og med voldsomme formasjoner.

Vi bestemte oss for å traversere Fongenskaftets østside på returen, og det var lurt. Kun noen ekstra høydemeter opp før vi begynte traversen. Snøforholdene var ideelle, men her kan det sikker oppleves litt vel bratt for noen. Vider fulgte vi nå ryggen retning Fongtrøa, men rann rett ned i dalen fra laveste punkt på ryggen.
Nå merket vi at solen var helt fremme og at den gjorde sitt med snøen. Det ble sugende føre. Men da vi var tilbake i gammelsporene våre fra tidligere på dagen, bar det akkurat helt hjem. Et par-tre mindre raster unnet vi oss underveis. Takk til "Lynet" for flott tur!

Grått fra morningen av. Fongskafet er i skyene
Fongskaftets bratte vestside
Full vinter og spor etter vind
Der var'n gitt
Utsikt nordover fra Fongen 1441
Deler av ruta, retning Tronshatten, Været klarner opp.
Nede i varmen og sola steker. Hele ruta omtrent sees bak
Dagens siste rast.
Bærre lækkert
Demningen over Lødølja. Bare veier delvis.
Tilbakeblikk ifra nesten nede ved bilen.
Start date 01.05.2016 08:52
End date 01.05.2016 16:40

Aha,

Written by Olepetter 12.05.2016 09:56

da var det nok sporene dine/deres jeg så nedi Fongskaret fire dager etterpå!

Ikke Fongskardet

Written by Gråbein 12.05.2016 10:32

såvidt jeg kan se, men vi gikk nokså like rute, bare i revers ;0) Var ikke folksomt her, så det var godt mulig du krysset våre spor hist og pist. (Ellers ser det ut til å være mye scooterkjøring i området :0# )

Gratulere med 1000 turer. Det får'n si!! :0)