Vestlandshelg og 50 års presang (30.04.2016)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Snønipa (1,826m) 30.04.2016
Støylsnova (1,072m) 01.05.2016
Visits of other PBEs Høyset Parkeringslomme (335m) 30.04.2016
Støylsbakken parkering (515m) 01.05.2016

Vestlandsturen denne gang var del av 50 år presang til min bror. Han skulle samtidig på folkehøyskole for voksne (Nordfjord hvor hans datter går) 3 dager senere så da kunne tur kombineres, helt til det i siste liten ble endringer her, nok om det. Værmeldingen ble etter hvert bedre utover i uka så turen på Snønipa så ut til å kunne bli flott. Det var dog økende skredfare (betydelig 3) og advart om at turer i området burde utsettes. Vi fikk oss en super tur fra Stardalen/Høyset opp Haugsetbreen og direkte opp på Snønipa. Litt spente på muligheter for ras i skråningen før vi gikk inn på breen. Like før toppen traff vi et følge på 7 personer med fører som gikk Jostedalsbreen rundt på to år som de sa totalt 12 turdager. De hadde gått opp Sollibotnen (Sør Vest for Snønipa). Det blåste frisk på toppen og skydottene kom og gikk så vi fikk delvis sikt innimellom. På tur nedover klarnet det mere opp med sol slik at vi slapp blindføret vi tidvis hadde oppover. Litt ujevnt føre øverst (nysnø/fokksnø), men flott vårsnø nedover i bjørkeskogen på vei tilbake etter breen. Totaltid med pauser 7 timer. Flott å sitte i solveggen med noe godt i glasset etter en slik tur.
Dagen etter var planen å gå på Grovabreen. Det var god vind selv nede i dalen før vi startet ved siste gård før Støylsbakken Parkering. Herfra var det snø og ubrøytet videre. Det blåste friskt oppover lia og breen lå innhyllet i skyer selv om vi hadde sol enda. Tok opp mot Støylsnova for å holde oss lengst mulig i sola, og få utsikten derfra i steden for å gå rett på opp Fagredalen. På Støylsnova blåste det rimelig frisk og det ble tettere fra sørvest med snøbyger. Nordøstover var det relativt klart med bra sikt ned i dalen og til Snønipa. Med slik vind og null sikt pga skyer oppe på breen og noen bratte kneiker opp på breen med dårlig sikt fant vi det best å slutte mens leken var god og heller nyte et supert nedrenn gjennom bjørkelia nå på vårsnø. Lørdagens melding om hele 8 forskjellige snøras i området med folk involvert derav et dødsfall fristet det ikke til å ta noen sjangser på en årstid som vanligvis er svært så grei ift stabile snøforhold.