Gjørmerace til Sveltleinåsen og Storås (01.05.2016)  2

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Lysdalen p-plass (105m)
Endpoint Samme (105m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Storås (381m) 01.05.2016
Sveltleinåsen (330m) 01.05.2016

Vestfold pf>100m 56-57/68 og 2/3 idag.

Etter konfirmasjonsmoro i Oslo igår var det på tide å fylle litt på pf 100m Vestfoldlista.
Valget gikk på de nordligste åsene i Vestfold som ligger i Sande kommune.
Parkerte først ved P-plass Lysdalen. Lempa ut sykkelen og tråkka i vei, en kort stund. Startet brått med en ganske bratt og gjørmete bakke å sykle opp. Med begrenset girmuligheter ble det stopp midt i bakken. Bare å dytte, ble sikkert mange flotte sykkelmuligheter, tenkte jeg....
Etter å ha dyttet sykkelen opp mesteparten av gjørmeveien, var det på tide å ta beina fatt.
Opp til Sveltleinåsen blir sikkert fint, tenkte jeg......ehh, nix! Alt som var av bjørk var hogd ned og lå som velfungerende snubletråder rundt det hele. Jeg ble nødt til å trekke inn i den svært tette, småvokste og regntunge granskogen. Regntøy ble tatt på. Men skulle hatt vindusviskere på brillene! Når jeg nærmet meg Sveltleinåsen ble terrenget både finere og mer åpent, men det varte ikke lenge. Strømmast på toppen selvfølgelig. Sola tittet forsiktig fram blant regntunge skyer og skapte fin stemning noe til høyre for strømmasten, fram med kameraet og knips, not : "Ingen minnekort" blinket på skjermen...hehe..hadde glemt å montere inn minnekort før jeg dro. Håper det blir første og siste gang det skjer! Drasse med mange kilo fotoutstyr til ingen nytte, moro :-) Bare å haste ned igjen men pokker ikke ned samme vei. Kom ned et stykke høyere opp på veien enn der sykkelen lå. La fra meg sekken og la regntøyet til tørk og jogget ned til sykkelen. Så forsatte gjørmeracet. Bortsett fra et lite stykke på tofelts høystandard grusvei og det siste stykket på "sykkelsti" opp til Storås, var det den store gjørmedagen. Ble tung dytting av sykkelen opp det siste bratte stykket før topplatået, men gledet meg til å seile ned gjennom "dritten" i full fart, kanskje vannplane over de største møkkadammene :-) Men først en planlagt sigarillos ved den pyttelille varden ved toppen. Så pusse brillene og tørke av gliset, deretter seile avgårde. Artig sykling oppe på platået i svak nedoverbakke og ned de bratte kneikene, deretter gjennom gjørmebassengene og ned til grusautostradaen, videre opp gjennom steinete og gjørmete traktorvei før jeg kunne seile ned det siste stykket til bilen. Var bare av sykkelen en gang etter toppplatået på Storås, så det var jeg godt fornøyd med. Av med gjørmesekk, børste av gjørmeræva og pælme gjørmevraket inn i den nå like gjørmete bilen.
Takk for idag tenkte jeg, men når jeg først har dratt så langt bør jeg jo dra til Prestseteråsen, men det er jo en annen historie...

Jo, terningkast to!

PS: GPS'n får også terningkast 2 idag forøvrig...