Lauvnostinden og skredintro med High Camp (01.05.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Ringsdalen (1,000m)
Ascents Lauvnostinden (1,970m) 01.05.2016 not summited

Holdt en temadag med skredintroduksjon under High Camp Turtagrø. Hadde med meg en gruppe på fire. Startet dagen med en introduksjon til dagen og forventningsrunde. Gikk gjennom turplanlegging (3x3) med gruppa i forhold til terreng, vær og snø samt menneskelig faktor. Forsøkte å la gruppa gjøre mest mulig mens jeg veiledet og stilte spørsmål. Det endte opp med at vi skulle gå mot Lauvnostinden og finne situasjoner undervegs. Målet for dagen var i hovedsak å gjenkjenne skredterreng og få et innblikk i hvilke komponenter et flakskred består av.

I bakkene opp mot Lauvnostinden med tilbakeblikk mot Turtagrø hotell.

Ble shuttlet bort til munningen av Ringsdalen. Etter å ha gjort en dobbel gruppesjekk med sender/mottaker fant vi et harmløst skred som hadde gått på nordsida av veien. Gikk bort for å se på det. Her fikk vi studert komponentene. Bratthet over 30 grader, glideflate (skare), svakt lag (kantkorn) og overliggende lag som er bundet (innblåst fokksnø). Gravde en snøprofil for å vise de ulike lagene og at et lagdelt vintersnødekke ofte består av lag med ulik hardhet.

Videre gikk vi oppover mot toppen. Undervegs så vi på temaer som:
  • Faretegn slik som vindtegn i snøen og vindretning, le- og losider.
  • Utregning av maksimal utløpslengde på skred (1:3-regelen og 18-graders regelen med speilkompass)
  • Trygge veivalg (avblåste rygger, unngå terrengfeller, standardtiltak med avlastningsavstand)
  • Lunsj
  • Sporvalg og svingteknikker (lappekast og s-sving)
  • Måling av bratthet med kløkt/sammenlikning (feks hvor bratt man kan gå før man sklir på fellene), stav og clinometer/speilkompass.
  • Nedkjøringsmønster (I skredterreng: oversikt, 1 og 1, trygge stoppeplasser, kommunikasjon. Utenfor skredterreng: oversikt, 30 meter kjøreavstand, kommunikasjon)

Vi snudde på ca. 1800 moh og fikk en grei nedkjøring tross at flanken var fullstendig ihjelkjørt. Var heldige og fikk haik med shuttle tilbake til Turtagrø der vi tok en endelig oppsummering før vi sa på gjensyn.