Hvitveistur i Vestfold (01.05.2016)

Geschrieben von evatopp

Karte
Besteigungen Kjærranåsen (157m) 01.05.2016
Sæteråsen (395m) 01.05.2016

Etter en lørdag med store nedbørsmengder, så kom søndagen med sol og opphold.

Første topp var på Kjærranåsen i Horten. Vi tok av fra E18 i avkjøring 33 ved Nykirke. Etter noen få hundre meter innover så tok vi av på Kjærranveien (blindvei). Vi kjørte inn til Kjærranåsen og parkerte i veikanten i svingen like før Fossøla gård. Like etter gården er det et veimerke opp til toppen. Tydelig sti til toppen. Hele turen er 1,3 km og 60 høydemetre. 30 minutter lang tur, rød kasse på toppen. Ingen utsikt, men masse fuglekvitter og hvitveis.

Andre topp var Seteråsen i Svelvik. Her tar man av sør for Svelvik opp Eikveien fordi kommunehuset, videre oppover til det blir grusvei og parkerer på Skalland på tømmerveltet. Alle parkerer der selv om det er forbudt. Ta traktorveien til høyre og følg denne (gammlet skilt peker i denne retning), delvis blåmerket. Stien er lett å følge og det er satt steiner i søkket før den bratte oppstigningen til tårnet begynner. Hele turen er 5 km og 410 høydemetre. Vi brukte 70 minutter inkludert tur i tårnet. Flott utsikt fra tårnet og rød kasse i toppen av tårnet.

Vi er Eva, Marit og Juli.

Parkering ved Fossøla.
Tårnet i Svelvik.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.