Verahornet (29.04.2016)

Written by Heisatur (Jørgen Yksnøy)

Ascents Verahornet (518m) 29.04.2016

Tidligere denne dagen hadde jeg hatt en liten buldreøkt. Etter mange timer i bil fra Sogndal og hjem til Sjøholt på Sunnmøre hadde jeg lyst å jogge meg en tur. Været var ikke fristende, men på kvelden åpnet skydekket seg og det lysnet opp. Selv om jeg hadde spist altfor mye taco sammen med familien måtte jeg ut og nyte denne nydelige kveldssolen. Klokken var 20.00, jeg var invitert til Eivind og Ingunn på brettspill&chill klokken 21.00. Tok derfor sykkelen fatt slik jeg sparte en del tid ned igjen. Etter å ha pumpet frisk luft inn i dekkene var det deilig å sette seg på setet og tråkke til. Som vanlig startet jeg litt for hardt, men etterhvert kommer man inn i et behagelig tempo som man kan holde lenge. Sykkelen parkerte jeg på "Eggane", deretter var det lett løping/gåing på fjellsko som sto for tur. Med solen i ryggen var det lett å komme seg oppover. Det ble en del stopp for å nyte utsikten. Hver gang jeg snudde meg skjønte jeg hvorfor jeg elsker sunnmøre. Med sørøstlig vind var det frisk og kaldt å stå på toppen, nedturen begynte derfor omtrent med en gang etter at jeg hadde skrevet meg opp i boken. 29.04.2016, bare to hadde vært der før meg i dag. Fuglelivet hørtes godt i skogen, med innslag fra kjøttmeis, trepiplerke og diverse andre småfugler. En lyd jeg ikke kjent igjen var en lang klukkelyd, kunne det ha vært tiur? På veien ned begynte solen å male skyene og Vestrefjellene røde. En fantastisk treningstur. Verahornet skuffer sjeldent. En fin "haug" i følge yr.no.