Sandåtind/Skridulaupen x2 (27.04.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Grotli (900m)
Endpoint Grotli (900m)
Ascents Sandåtinden (1,931m) 27.04.2016
Skridulaupen (1,962m) 27.04.2016
Skridulaupen V1 (1,905m) 27.04.2016
Skridulaupen V2 (1,885m) 27.04.2016
Sandåtinden vest for (1,906m) 27.04.2016 10:30

Skridulaupen

Var spent på hvordan kroppen ville fungere etter gårdagens tur på Sokse og Storebjørn. Men jeg måtte prøve å utnytte værvinduet, så tur ble det.
Startet fra parkeringen rett etter brua sør for Grotli. Har vært på Skridulaupen før, men valgte en litt annen rute i dag. Fulgte gamle strynefjellsveg et par kilometer innover, før jeg krysset vannet rett ved hengebrua. Måtte brøyte løype herifra og hele vegen opp. Siktet meg inn på første(vestre) ryggen opp mot moreneveggene nedenfor breen mellom midtre og hovedtoppen. Det var jo her jeg kom ned for 4 år siden, så jeg visste hvor jeg skulle gå for å ikke miste høyde. Gikk så rett opp breen mellom de to nevnte topper og opp på Skridulaupen 1962. 3,5 time hit.

d
Skridulaupene

V1 og V2

Fortsatte så bratt ned mot V1, og videre sør over V2. Videre mot skardet mot Sandåtind, måtte jeg ut mot vest, for å komme ned. Skardet er på ca 1750.

Sandåtind

En liten matpause ble det her, før jeg gikk på ski på skrå opp det bratte snøfeltet. Fant et sted der skavlen hadde rast, og gikk opp der.
Videre lett opp til varden på hovedtoppen. 5 timer hit.

Opptaket til Sandåtind. Man kan se skisporet mitt forsvinne inn i skyggen opp til høyre
Sandåtind
Skridulaupen er ikke like imponerende, sett fra Sandåtind

På returen vurderte jeg å ta Eikås-varienten tilbake til bilen. Men, nei, faen hell, jeg ville ha sammenhengende kjøring ned igjen til bilen. Gled derfor rett ut på breen, øst for V1 og V2. Måtte ned til ca 1730, før jeg gikk opp bratt snøfelt under V1. I solveggen her, hadde jeg topp feste med kortfeller, så etter 40 minutter var jeg på Skridulaupen 1962 nok en gang. 6,5 timer hit.
Nøt den fine utsikten mot topper i alle himmelretninger, før jeg satte kursen nedover breen mellom midtre og hovedtoppen. Varierende forhold ned igjen, en del pudder og innimellom noe skare. Brukte forøvrig 30 minutter ned til bilen igjen.