Lofotens "lille" perle (26.04.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Reine
Characteristic Jogging
Ascents Reinebringen (448m) 26.04.2016

Norges beste utsikt?

Jeg hadde ankommet Lofoten igjen. Denne gangen dro jeg alene. Vi holder på med et stort graveprosjekt på skolen. Det går ut på å finne ut hvordan reiselivsbransjen i Lofoten kan jobbe bærekraftig i fremtiden. I den forbindelse skulle jeg altså fra Svolvær til Reine og gjøre intervjuer med guideselskaper, kommuner, friluftsråd, lokale i Svolvær og rorbueiere. Reinebringen skulle vi ha med som et eksempel i oppgaven vår. Jeg måtte derfor ta turen opp hit. Ikke en altfor ille skoleoppgave det nei.

Jeg landet med fly i Svolvær en grytidlig mandag morgen. Været var helt supert. Det ble en dagstur ned til Reine på tirsdagen. Jeg fikk leid en bil til en veldig rimelig pris. Været var helt perfekt denne dagen også. Jeg stoppet ved Kalle utenfor Kabelvåg for å intervjue Maren Bistrup fra Northern Alpine Guides. Jeg fikk en omvisning på stedet de driver. Her er det storsatsing på gang. Med utsikt mot havet, badstu, utstyrsrom, spisesal, oppholdsrom, kai og Vågakallen ruvende i bakgrunnen er dette kanskje det flotteste konseptet jeg har sett. Stå på videre!!

Jeg sa farvel til Maren og Seth før jeg satte kursen mot sørvest. På veien måtte jeg bare la meg fascinere av denne mektige naturen. Da jeg kjørte inn i Moskenes, ble jeg bare sittende å gape. Dette er en av de sykeste opplevelsene jeg har hatt. Jeg stoppet en del ganger for å ta bilder på vei til Reine. Kjøreturen tok derfor litt tid.

Da jeg ankom Reine, måtte jeg finne frem kartet. Jeg kunne ikke forstå hvor stien startet. Jeg hadde ikke flere intervjuavtaler denne dagen, men valgte å prøve å få tak i noen på Reine rorbuer. Jeg gikk inn i resepsjonen og møtte to unge jenter. De gav meg navn og nummer til hotellsjefen. Da jeg fortalte at jeg lette etter stien til Reinebringen, sa de omtrent i kor "NEI NEI. Du får ikke lov å gå opp der".

Jeg ble litt overrasket, men tenkte med en gang på at de sikkert ikke ville fortelle meg hvor stien gikk. Jeg måtte fortelle at jeg var erfaren og var klar over rasfaren. Vi fikk snakket litt og hun fortalte meg etterhvert hvor jeg skulle gå. Jeg parkerte på en grusplass like ved E10. Her skiftet jeg til treningsklær. Det var ikke rart jeg ikke fant stien. Den var litt bortgjemt på sjøsiden av E10 like ved Ramsviktunnellen. Selvsagt ingen skilt heller. DNT har fjernet den fra sine brosjyrer på grunn av rasfaren.

Fant det legendariske advarsel-skiltet. Like før jeg skulle ta fatt på stien, ringte hotellsjefen på Reine rorbuer og lurte på om jeg ville bli med ham på en fisketur i Nusfjord. Perfekt. Jeg skulle møte ham der kl 17.00. Jeg måtte derfor gi litt gass oppover mot Reinebringen.

Merket at jeg hadde stått mye på ski i det siste. Må jobbe hardt med å aklimatisere kroppen for fotturer fremover. Det var en fin og tydelig sti. Bratnet litt til lenger oppe. Mye løse steiner der ja. Nedenfor toppen måtte jeg over et snøparti. Snøen var pill råtten. Her traff jeg også et par. Til min store forbauselse var de bergensere. Vi måtte le alle tre. Tre bergensere treffer hverandre på vei opp til Reinebringen utenfor sesongen. Like sta. Trosser rådene om å ikke gå opp dit. Vi snakket litt mens vi klyvet oppover.

Da jeg var over kneiken, åpnet landskapet seg opp og Reine kom til syne. Det er kanskje det sykeste jeg har sett. Jeg gikk opp på toppen og måtte gape nok en gang. Dette er det vakreste jeg har sett. Det må da være noe av det råeste denne kloden har å tilby av utsikt.

Tok masse bilder med mobil, kamera og gopro. Dette øyeblikket skulle foreviges. Jeg forsto raskt hvorfor alle turistene skal opp hit. Jeg fikk også selv endelig oppleve den utsikten jeg har sett så mange bilder av og hørt så mye om. Bildene mine taler vel for seg. Solen stod perfekt tilrette for utsikt og bilde. Det var klar luft, stupbratte og snødekte fjell som skyter opp av havet, flate øyer, havgap, måkeskrik, fiskeskøyter og blågrønn sjø. På siden av meg så jeg opp mot Helvete. Toppen jeg egentlig også ville opp på. Hadde ikke tid til det. Jeg stod og nøt dette øyeblikket og snakket litt med de to andre før jeg tok fatt på nedstigningen. Løp over snøfeltet. Fikk til tider snø til livet. Satte fart ned fra stien og ankom bilen etter en liten stund. Skiftet i en fei og kjørte avgårde til Nusfjord. Her møtte jeg Ragnar og Terje. Jeg hev på meg en flytevest og kom meg i båten. Vi fikk en hyggelig prat på sjøen.

Tidligere denne dagen hadde det vært spekkhoggere i Nusfjord. Da er det lite fisk der etterpå. Det ble derfor dårlig med fisk på kroken, men dette gjorde ingenting. Å avslutte dagen på sjøen med ekte Lofotfiske og solnedgang over fjellene, var mer enn jeg kunne bedt om. Jeg var strålende fornøyd. Vi tok et raskt intervju på land. Klokken 20.30 satte jeg kursen mot Svolvær igjen. En helt fantastisk dag hadde det vært. Lofoten leverer på ny og igjen er jeg enda mer imponert over denne øygruppen. Skal tilbake snarest.

Media

Selfien min fra toppen ble brukt i en artikkel i YR.

Flotte bilder

Written by hmsv1 29.04.2016 06:28

Heldig å måtte reise til Lofoten :) Gratulerer med bildet i artikkelen på yr.no!

Sv: Flotte bilder

Written by Fjellsamleren 29.04.2016 15:25

Takk for det Hannah :) ikke en dum skoleoppgave dette nei.