Jotunheimen Ski Festival 2016 (16.04.2016)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Vargebakken (1,145m)
Endpoint Vargebakken (1,145m)
Vargebakken - parkeringslomme sør for (1,145m) 16.04.2016

Tjønnholstinden

Fredag :

Det arrangertes en festival denne helgen på Gjendesheim,kalt Jotunheimen Topptur camp / Jotunheimen Skifestival.
Hadde meldt meg på i god tid,så gledet meg veldig til å finne ut om det var en flott topptur samling i fjellet.
Det var 4 kategorier for turer,og jeg hadde meldt meg på den krevende turen som gikk til Tjønnholstinden.
Kjørte oppover Valdres etter jobb fredag ettermiddag,en tur som tar drøye 4 timer fra Lørenskog til Gjendesheim etter at Valdresflye hadde åpnet.
Kom rett til middag og avsluttet kvelden med et foredrag av Ørjan Venås om skredsikring i fjellet,både nyttig og lærerikt.

Lørdag :

Dagen startet med frokost,før vi møttes kl 08.00 utenfor Gjendesheim for gjennomgang av skredutstyr og turene generelt.
Deretter bar det i biler opp til Vargebakken.
Startet rolig over Leirungsmyrin,og jobbet oss oppover Steinflye.
Skar så innover mot Steinflybrean og hadde en god matpause ved foten av Steinflytinden.
Fortsatte videre oppover,før vi satte fra oss skiene like under toppen av Steinflytinden.
På med stegjern,så gikk vi på skrå vestover i sørflanka,og tok opp en renne like sørvest for toppen,deretter direkte opp mot varden på topp punktet.
Tok meg en liten avstikker til NV1 og NV2.
Etter en god pause,tok vi fatt på den luftige ryggen som ledet bort til Steinflytinden.
Vi omgikk en 4 meter høy hammer,ved å gå ned litt i sørsiden igjen og fulgte et slags hylle galleri,for så å klyve direkte opp på ryggen.
Så fulgte man ryggen til toppen av Steinflytinden.
En liten pause før vi tok oss ned i sørsiden igjen og tilbake til der vi hadde satt fra oss skiene.
Spektakulært.
Så var det klart for nedkjøring samme vei som vi kom opp,flott crusing nedover mot Leirungsdalen og tilbake til bilen.
Etter en fantastisk dusj på Gjendesheim,var det klart for fest middag og god stemning resten av kvelden,som igjen endte med foredrag av Ørjan Venås og trubadur trio.
Takk for en flott festival,ses igjen til neste år.