Slondalsv. Kvannjolv. Fløyelsv. Fløyelsbråten Fagerdalsv. (24.04.2016)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Mjølfjell Vandrehjem (666m)
Endpoint Mjølfjell Vandrehjem (732m)
Ascents Fløyelsbråten (1,521m) 24.04.2016

Vi våkner i Ljosanbotn, det er fint vær, det er dagen derpå etter en flott tur over Raundalseggen Raundalsryggen fra Skiple til Volli. I stedet for å gå en rolig tur i helt kjent område tar vi bilen inn til MUH og går rekogniserings tur mot Vassfjøra. Svein har kommet ned innerst inne i Slondalen en gang. Det var litt ubehagelig å gå ned så bratt når en ikke var kjent. GPS viser akkurat 10 km i luftlinje til Vassfjøra så det frister jo litt.... Det har gått flere grupper over Slondalsvannet før oss. Det kan vi se i natterimet på snøen. De var nok litt tidligere ut og gikk sikkert ikke 27 km og over 2000 høydemeter i går.

Det går greitt langs elva etter Bruåni innerst inne og opp det bratte partiet og snart er vi oppe på Kvannjolvann. En av gruppene har gått en aggresiv trase på sørsiden av Reinskardnuten. Dette er korteste vegen mot toppen og vi har gått der til fots. En annen gruppe har gått opp på nordsiden av Reinskardnuten. Vi blir enige om at det ikke blir noe "toppstøt" på oss. Et mål må man jo ha for dagen og Skipanuten som har dukket opp er en mulighet. Dette er en topp som en lett går forbi på veg mot Øykjafonn eller Vassfjøra.

Det blir varmt og vi har en fin spisepause i nordenden av Søre Fløyelsvann. Det er litt bratt opp til Skipanuten og det begynner å bli litt seint. Da dukker Fløyelsbråten opp som en redning. Det er topp med 50m PF og på vegen hjem. Dette er også ei "attergløyma" som ofte blir gått forbi. Litt dumt for utsikten er flott, spesielt mot Vassfjøra, Svana og Reinskardnuten. Flott nedrenn mot Fagerdalsvann og i bakken ned mot stølene i Slondalen er det tendser til "slush" i solhellingene. Status: flott tur over mange vann (Slondalsvann, Kvannjolvann, Søre Fløyelsvann, Nordre Fløyelsvann og Fagerdalsvann) til en fin topp.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Vassfjøra skimtes fra munningen av Slondalen
Litt åpent vann langs elva innen for Bruåni
Det bratte partiet opp mot Kvannjolvann ser ikke så ille ut...
Siste kneika opp mot Kvannjolvann
Vassfjøra fra brekket mot Kvannjolvann. Det skimtes skispor langs renna på sørsiden. Fristende mål !