Gitvola og Nordhue (24.04.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Gitvola (851m) 24.04.2016
Målifjellet (760m) 24.04.2016
Nordhue (772m) 24.04.2016
Svaen (758m) 24.04.2016

Skitur fra Budor sammen med Hans Thorvald. Var litt dårlig føre i starten, men da vi tok av og gikk klassisksporene mot Målia var sporene bedre. Vi gikk en ny trasse mot Svaen, mens vi derfra gikk i kjente løyper til Målifjellet. Resten av turen gikk utenfor sporet, men det gikk veldig fint. Var en del høydemeter opp til Gitvola, men utsikten på toppen var verdt strevet. Nedover igjen var det bratt utenfor løypene, så vi valgte å bære skiene deler av veien. Så gikk vi videre opp til Nordhue langs Yksnsjøen der vi så et par traner i solskinnet. Det var ikke så mye spennende å beskue på toppen av Nordhue. Da vi skulle ned igjen valgte vi å ta av skiene et par ganger, siden terrenget var veldig bratt. Vi var usikker på hvor det var lettest å gå tilbake til Budor, og det viste seg ikke være så enkelt som vi trodde siden elva sperret veien for oss. Sultne og slitne fant vi ut at vi ikke ønsket å ta den lengste men tørrskodde ruta. I stedet valgte vi å vasse over elva. Bløte og fornøyde gikk vi de siste tre kilometerne tilbake til bilen på Budor. Dette ble en fin og minnerik avslutning på skisesongen på Hedmarksvidda.

Tøff tur

Written by repelo 24.04.2016 23:30

Ser ut til at dere hadde en slitsom men tøff tur!