"Rufsete" stiløs bestigning av Krakhellenipa (24.04.2016)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme ved Kvernhusvatnet (47m)
Endpoint P-lomme ved Kvernhusvatnet (47m)
Ascents Krakhellenipa (568m) 24.04.2016
"Heldagstur" denne flotte men kjølige søndagen. Kjørte 2 1/2 time til Rutledal, framme på fergekaien 8 minutter før fergen skulle gå, jeg var eneste passasjer til Krakhella!
Krakhellenipa fra øst

Hadde lest turrapporter i forkant; ikke FOR godt, skulle det vise seg..Hadde lest et eller annet om at første skiltet på RV 606 merket Krakhellenipa ikke var beste stien så jeg kjørte videre til markert sving hvor 606 svinger fra SSV-retning til vestlig retning. Skilt her hvor det stod markert tursti til Krakhella(ikke -nipa..)Relativt utydelig sti, men grei nok å følge til å begynne med. Etter en knapp kilometer mistet jeg stien, syntes vel også at denne gikk vel langt mot nord ift vestflanken av Krakhellenipa, og kom i tanke om at dette kanskje bare var en tursti som gikk til Krakhella og ikke til Krakhellenipa. Fikk like etterpå øye på en umiskjennelig varde på toppen av en bratt kløft gjennom trærne, og tok peiling på denne. Kløften var bratt, uten synlig sti; på slutten nødvendig med et par klyvetak pga stedvis isete steiner og glatt "skligress"(skogfrytle). Så ganske riktig varden på en knaus da jeg kom opp, men dette var også den eneste varden jeg kunne se. Mulig den var satt opp som en advarsel mot å gå NED denne kløften...Videre oppover noen helt greie relativt brede vegetasjonsdekkede hyllesystemer til jeg var oppe på et større flatt område. Så at det litt nordøst for der jeg kom opp på denne flaten kunne være en mulig atkomst mot toppmassivet, men skjebnesvangert nok valgte jeg ikke å gå opp her men i stedet å følge langs brattveggen i sørlig retning da jeg så at det et sted her var litt lenger mellom kotene, og at det, i alle fall fra flaten hvor jeg befant meg, så mindre bratt ut lenger sørover. Vilt landskap; over meg stod en falk stille, helt til jeg fikk zoomet inn kameraet.. Borte mellom noen store steinblokker reiste en stor kronhjort seg, og også her fomlet jeg såpass med kameraet at majesteten var ute av synsvidde innen jeg var klar til å knipse. Etter 5-600 meter kom jeg til dette antatt mindre bratte partiet, og det så greit nok ut til å begynne med, bortsett fra den lille detaljen at her ikke var noen sti og at det var rimelig bratt, og at det stedvis ble atskillig nærkamp med grovvokst einerkratt. Lenger oppover ble det heldigvis slutt på eineren, men til gjengjeld bratnet det enda mere til. Gikk litt frem og tilbake og så et bratt grunt rennesystem, nesten et skrådieder, som jeg håpet flatet ut bare noen meter lenger oppe. Her var stedvis vegetasjon med småvokst einer, og på venstre siden en bergvegg som skrådde utover parallelt med min venstre side. Etterhvert som jeg kløyv oppover her, så jeg at dette systemet fortsatte videre oppover, og ble heller brattere enn slakkere etterhvert. Jeg hadde dog brukbare tak i konglomeratfjellet for min venstre hånd, og ikke fullt så gode tak i de spredte einerbuskene som klorte seg fast for høyrehånden. Kom etterhvert ca 30-40 meter oppover denne rennen, et par steder var passasjene relativt eksponerte, og det var etterhvert mange meter ned. Likte meg ikke noe særlig, og det ble en relativt guffen, adrenerg affære. Burde nok ha gått ned igjen før rennen og studert alternativer, men dette ville tatt tid, og det var dette med fergetidene da...Til slutt kom jeg endelig opp i lettere terreng og kunne puste lettet ut.
Øverste del av rennen jeg kløv opp

Videre i nordøstlig retning og etter noen hundre meter traff jeg på varder! Disse kom opp den markerte relativt brede kløften jeg hadde sett nede fra det store flate området i vestflanken. Fulgte varderekken i nordøstlig retning litt nedover før den steg opp på selve toppkronen fra sørøst. Stedvis snøfonner med nysnø, hardt og fast å gå på.
Utsikt mot nordvest. Alden lett synlig. Kinn og Batalden såvidt synlig rett til venstre for varden
Utsikt mot sørvest. Sotrafjell, Øygarden og Fedje såvidt synlig i det fjerne

Nydelig utsikt; i sør kunne jeg se helt til Bergens kommunetopp Gullfjellet og i nord til Batalden nord for Florø; det er ganske langt!
Mot Lifjell i nordøst

Grunnet min idiotiske feilnavigering hadde jeg brukt lang tid til topps, og jeg hadde ca halvannen time til fergen skulle gå kl 1515, og brukte derfor ikke mange minuttene på toppen. Når nå stien omsider var lokalisert gikk det radig nedover, og selv om det var bratt flere steder, var dette rene "highway'en" sammenlignet med veien opp.

"Den norske hest"

Det viste seg at kløften jeg gikk opp til å begynne med, med den "falske varden", ligger parallelt med(vest for) siste bratte kløften som stien følger før man er nede i "lavlandet".
Jeg hadde nok ubevisst undervurdert dette fjellet og tenkt at det var greit å komme seg opp selv om man skulle miste stien, men det er det ikke! Her er vel i praksis bare en farbar vei opp, så til eventuelle "nye" bestigere; følg for all del stien, gjerne med samme startpunkt som jeg hadde.
Fergen; den rakk jeg med god margin.