Tur over Slagsfjellet (24.04.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skei parkering (840m)
Endpoint Skei parkering (840m)
Characteristic Ski trip
Ascents Gråkampen (1,212m) 24.04.2016
Vestre Gråkampen (1,209m) 24.04.2016
Kristianvarden (1,145m) 24.04.2016
Slagsfjellet, nord (1,167m) 24.04.2016
Vestre Slagsfjellet (1,167m) 24.04.2016
Slagsfjellet (1,190m) 24.04.2016
Visits of other PBEs Skardbua (1,080m) 24.04.2016

Etter å ha brukt dagen i går med å flytte dyr og vente på dyrlege, var det helt uaktuelt å bruke dagen til noe annet enn skitur i dag. Avtalte tur sammen med Johannes, selv om han var sliten etter Tjørnholstindturen i går. Han kom hit etter frokost, og jeg kjørte med ham til Skei. Her måtte vi parkere på parkeringsplassen, da seterlykkjene (les golfbanen) opp til parkeringsplassen var kalket for å få fjernet snøen fort. Da vi skulle til å gå, var Pål Arild Olsen, Ove Morten Sveen og Martin Landgraff akkurat ferdig med sin stakeøkt, og hadde en diskusjon med dem om stakingsproblematikken innenfor langrennssporten.
Vi startet å gå med Zero-ski, men disse ga veldig dårlig feste, og halvveis oppe i første motbakken på PeerGyntveien, valgte vi å snu og gå tilbake til bilen. Her skiftet vi til ski med klister. Dette ga noe bedre feste, og vi gikk påny innover PeerGyntveien, og tok etterhvert løypa oppover mot Slagsfjellet. Tok av fra denne et stykke oppe i lia og gikk opp på Kristianvarden, hvor vi skrev i toppboka. Fortsatte videre til Slagsfjellet 1167, hvor både kassa og toppboka var ødelagt. Herfra gikk vi over til Slagsfjellets høyeste punkt i Gausdal, 1187 moh.
Gikk derpå over til Maridalsløypa som vi fulgte litt innover, før vi gikk rett opp på Gråkampens hovedtopp 1209 moh. Her hadde vi fotopause før vi fortsatte over til Grakampens høyeste punkt 1212 moh, ny fotopause.
På tur ned igjen herfra var vi oppom Slagsfjellets nordtopp, før vi akte ned til Skardbua. Fra Skardbua ble det stakeøkt og utforrenn tilbake til bilen. Meget godt skiføre, men litt overskyet og en kald vind.