Skitur til Fremste Blåhornet på Stranda (24.04.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Skaugum (120m)
Endpoint P-plass Skaugum (120m)
Ascents Dregetuva (698m) 24.04.2016
Fremste Blåhornet (1,478m) 24.04.2016
Vardnakken (880m) 24.04.2016

Dagens plan var å gå på ski sammen med Karl fra Kjølås via Heimerhaugane, Dregetua og til dagens topp Fremste Blåhornet, med retur nesten samme vei, med en avstikker til Vardnakken og direkte til Heimerhaugane og tilbake til utgangspunktet. Været var bra med 3-4 grader, vindstille, opphold og men ganske overskyet. Vi antok at det ville bli en litt småtung tur, siden det hadde snødd opptil 30-40 cm de siste dagene, noe som ville innebære at vi måtte brøyte løype til Fremste Blåhornet, og på deler av returen.

Vi måtte bære skiene de første 15-20 minuttene, og fulgte etter hvert noen skispor fra dagen før til Dregetua. Derfra ble det som antatt brøyting av spor til helt til skaret mellom Heimste og Fremste Blåhornet. Fra skaret fulgte vi skispor etter skiløpere som kom fra Strandadalen. Etter en god pause på toppunktet gikk returen samme vei tilbake, med en avstikker til Vardnakken som planlagt. Derfra var det bare å cruise ned til snøgrensen for å avslutte med bæring av skiene tilbake til utgangspunktet.

Fra Dregetua mot bl.a. Storhornet, Habostaddalen og Brekketind
I Storskaret, med Heimste Blåhornet i bakgrunnen
På vei til Fremste Blåhornet, med Overvollshornet rett fram. Nede til høyre er tre skiløpere på vei mot toppen
Fra skaret mellom Blåhorna, med utsikt mot bl.a. Vasset, Liabygda og Storfjorden