Byrkjefjellet og Iendafjellet (Kvam) (24.04.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point RV 7 Wallemtunet (430m)
Endpoint RV 7 Wallemtunet (430m)
Ascents Byrkjefjellet (1,047m) 24.04.2016 12:15
Iendafjellet (1,260m) 24.04.2016 13:55
Visits of other PBEs RV 7 Røyro/Wallemtunet (430m) 24.04.2016 10:25

Etter en værmessig nokså rufsete lørdag, slo det til med nydelig vær på Vestlandet denne søndagen. Det var tid for nok en test-tur av mine nye rando-støvler hvor det nå var blitt skåret ut en god grop i innerstøvelen for å gi bedre plass for knoken på innsiden av ankelen. Kvamskogen fristet bare en times kjøretur unna. Start fra en P-lomme ved RV 7 ved Wallemstunet. Tør ikke helt garantere for lovligheten av å stå parkert der, men flere fulgte mitt eksempel og ingen så ut til å ha fått bot. Kuldegrader i fjellet og litt nysnø hadde skapt perfekte føreforhold på Kvamskogen.

Byrkjefjellet er godt synlig fra veien og parkeringen
Oppe på ca. 980 moh. Byrkjefjellet ikke langt unna

På oppoverturen fulgte jeg bar vei til en hytte og derfra opp en bratt skråning til jeg var tilbake på velbrukt spor. Nedover sporet langs vei gikk på snø hele veien tilbake til parkeringen. Meget velbrukt og ganske bratt tråkk opp fra flaten ved Tryglakleivtjørnane langs SØ-flanken av Byrkjefjellet til flaten ca 950 moh. Derfra langs et flatt parti opp mot en fjellkant/skrent på 10-15 meter. Her er det bare et sted det er naturlig å ta seg opp. Stedet er markert av en varde på GPS 333370 6700562, høyde ca 990 moh.

Byrkjefjellet
Oppe på toppen etter knappe 2 timer. GPS 333295 6700796 som på PB.

Varden som markerer oppgangen til Byrkjefjellet i sør
Varden på Byrkjefjellet 1046
Utsikt sørover Kvamskogen mot Tveitakvittingen

Flott utsikt mot fjellene på sørsiden av Kvamskogen med bl.a. den flotte Tveitakvitingen.

Nordover mot Iendafjellet og Fuglafjellet

Mot nord dominerer neste mål for dagen

Iendafjellet
Fortsatte nordover og nedover ca 100 hm til toppen av Såtedalen og videre opp Purkegjelet som var fint å gå i.

Mot Iendafjellet. Purkegjelet mot høyre (øst)
Nederst i Purkegjelet. Ser sørover mot Byrkjefjellet
Oppover og nordover Purkegjelet

Fulgte ski- og scooter spor videre nordover og rundet etterhvert vestover mot toppen av det flotte Iendafjellet som er markert av en stor og flott varde på GPS 334339 6703236. Matpause i sol og vindstille ved varden. Herlig!

Varden på Iendafjellet
Utsikt sørover fra varden
... og mot Hardangerfjorden med Rosendalsalpene og Folgefonni

Nedkjøringen ble bare en drøm og gikk på 1t 20min! Nydelig, fast og fint føre hele veien med tynt lag med nysnø i store områder. Her kom virkelig rando-utstyret til sin rett! Litt kjedelig motbakke på 1 km/100 hm opp igjen til varden sør for Byrkjefjellet der fellene kom på igjen. Siden gikkk det i ett hele veien tilbake til parkering. Vel nede på veien begynte det å skye til, og på vei hjem kom snøbyene. Perfekt timing og en flott tur på Kvamskogen med støvler som nesten ikke ga gnag/ubehag over anklene under hele turen på 5 timer, noe som er ny rekord for meg og mitt rando-utstyr!