Store Lakselvtinden & Tomastinden (24.04.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Storgammen
Ascents Store Lakselvtinden (1,617m) 24.04.2016
Tomastinden fortopp (1,520m) 24.04.2016

I dag skulle det bli en ny tur til Store Lakselvtinden, sist gang jeg var der var i 2014. Jeg hadde nylig fått lyst til å dra dit igjen etter å ha kjørt forbi fjellet på vei hjem til Tromsø etter turen til Guhkkesgaisa tidligere i uken. Tobias og Yngvild var også gira og vi laget en plan om å tusle opp dit og evt. gå opp noen av de andre toppene rundt den himmelske freds plass f.eks. Tomastinden og Imbodentinden. Stine, Pål og Glenn Tore ville også bli med så til slutt var vi en ganske hyggelig gruppe på 6 stykker som dro dit relativt tidlig denne søndagen. Glenn Tore og Yngvild hadde gått Skitntind Rando dagen før, så turen skulle bli en slags restitusjonstur for begge to! Vi var noe usikker på hva slags vær vi kom til å få siden yr.no hadde endret sin værprognose flere ganger i løpet av de siste dagene. Søndagen skulle vært den beste dagen værmessig, men nå så det ut til at det var sannsynlighet for noen små snøbyger fra omtrent midt på dagen. Men yr.no har jo bommet på værmeldinga så ofte i det siste at vi ikke hadde noe stor tro på den og ble enige om å dra ut på tur uansett og håper på at vi ville få fint vær. Jeg tenkte også på å teste ut en ny strategi for å sørge for at sola skinnet hele dagen, dvs. jeg la solkrem være liggende i bilen istedenfor å ta med i sekken.

Starten på turen mot Lakselvtinden.
På vei mot traversen
Tomasrenna
Glenn Tore og Yngvild tar en liten pause
Ble et par kryssinger til før skiene ble tatt på sekken
Gjengen på vei opp renna

Da vi alle hadde ankommet Lakselvbukt og gjorde oss klare til å gå, var det omtrent halv ti. Noe senere enn jeg hadde tenkt vi skulle starte turen men likevel hadde vi god tid mtp at det hadde vært kaldt og klart på natta og turen opp til DHFP gikk i vest/nordvestvendte heng. Det var forholdsvis lite snø i lavlandet, mye stein og busker på starten, men så snart vi begynte den første ordentlige motbkke ble snødekket litt bedre, men det var steinhardt så jeg bestemte meg for å bytte til stegjern etter hvert. Vi traff Kaj og Jenny som var også på tur til Lakselvtinden og gikk en liten stund i lag. Fortsatte å gå med ski på sekk helt til vi var ferdige med en liten travers over mot starten av Tomasrenna og så ble det litt mykere snø som gjorde det raskere og behageligere å gå med ski på beina. Ble noen kryssinger opp mot Tomasrenna og derfra booting opp mesteparten av renna til DHFP, uten stegjern. Skiføremessig så det ut til å være ganske lovende da det var ca. 15-20cm nysnø som lå oppå et gammel skarelag. For en gangs skyld virket det som om formen min var bra i dag og jeg opplevde at jeg gikk noe fortere enn både Yngvild og Tobias. Det er digg å gå på tur med spreke folk når de er slitne ;)

En gruppe foran oss
Folksomt
Endelig i sola på den himmelske freds plass
Gjengen lager fine spor opp mot Tomastindens fortopp (til venstre) med Tomastinden til høyre
Kaj klatrer ned mot det bratte ispartiet
Utsikt blir bare finere
Selfie like før eggen

Etter nesten 3 timer i skyggen kom vi opp til den himmelske freds plass og kunne kose oss med en liten bris og varm sol i ansiktet, altså fine værforhold for å ta en matpause. Ingen spor på Tomastindens fortopp eller selve Tomastinden, men vi så at Kaj og Jenny var et godt stykke oppe i Lakselvtindrenna og hadde tatt med ski siden det var ingen ski som var sittende på DHFP. Været var fortsatt fint, men jeg la merke til at det var noen skyer lenger øst og var ganske opptatt av å komme opp Lakselvtinden for å få en utsikt før skyene kom, men også siden renna er sørvendt og jeg mente det var lurt å ta den først. De andre vill gå opp Tomastinden da de ikke ville være i renna når Kaj og Jenny var på tur ned. Det ble en noe vanskelig avgjørelse å ta, men til slutt bestemte jeg meg for å gå en solotur opp renna. Tok på meg hjelm, stegjern og isøkser i hånden og så satte i gang med turen opp renna. I nederste delen av renna var snøen litt bløt pga varmen, men det ble litt lettere å gå i etter hvert. Midt i renna er det et kort og bratt parti som må klatres og det er vanligvis isete. Traff Kaj og Jenny her som var like over dette partiet og de ventet på meg før de begynte å klatre ned. I dag var det gode forhold for å svinge øksene og sparke stegjerna godt i isen og det ble bare kos å komme opp og ta en liten pause for å prate med Kaj og Jenny som ikke hadde kjørt ned den øverste delen av renna pga dårlig skiføre. Ønsket dem god tur ned før jeg fortsatte turen oppover.

Eggen like før toppen
Utsikt langs eggen
Panorama på toppen
Panorama på toppen #2 med utsikt mot Guhkkegaisas nordvegg
Utsikt over Lakselvdalen mot Balsfjord
Turen tilbake langs eggen
Turen nedover fra eggen :)
Utsikt på østsiden av eggen

Det var steikevarmt i renna så det ble et par korte pauser for å se tilbake på den fantastiske utsikten mot Tomastinden. Helt opp til eggen var det fotspor, men ingen nye spor langs eggen til toppen, så det ble ganske spennende å bli dagens første å tråkke spor på eggen. Her var det godt med snø og snøen satte relativt fast på eggen, så jeg følte meg ikke veldig eksponert til tross for den stupbratte siden til høyre for meg. Etter å ha kommet over eggen var det bare noen få meter igjen og plutselig var jeg på toppen av Store Lakselvtinden for andre gang! Kule greier. På en måte var det ikke like spennende som for første gang da jeg visste allerede hva jeg skulle se, men likevel var det lov til å juble og smile. Tror ikke jeg kommer til å bli lei av gå denne turen! Etter hundrevis av selfies og en del bilder av alle de flotte toppene rundt meg, begynte jeg å tusle ned eggen og renna igjen. Gikk baklengs mesteparten av turen nedover da det var bløt snø på et ellers hardt skarelag under. Ulempen med å gjøre det var at hanskene ble ganske fort våte, men heldigvis hadde jeg votter i sekken som jeg kunne bytte til.

Tobias og Glenn Tore kommer opp
Lakselvtinden sett fra turen opp Tomastinden
Ellendaltinden og Guhkkesgaisa sett fra Tomastindens fortopp
Nallangaisi og Sfinxen
Med Tomastinden i bakgrunn
Yngvild kommer opp for runde nummer to på Tomastinden

Like før jeg skulle klatre ned det bratte ispartiet så jeg tre stykker under meg. Det var Tobias, Glenn Tore og Yngvild! Supert. Så de hadde bestemt seg for å komme opp likevel. Kanskje jeg skulle gå opp til toppen igjen i lag med dem da? Dessverre Yngvild ville ikke klatre opp ispartiet, så jeg fortsatte å klatre ned slik at hun ikke måtte være alene mens Stine og Pål var på tur til Imbodentinden. Vi gikk opp fortoppen til Tomastinden og fikk en toppers nedkjøring i fjærlett pudder mens vi ventet på Tobias og Glenn Tore å komme ned fra Lakselvtinden. Nå alle var tilbake på DHFP hadde det skyet til og Glenn Tore måtte rekke flyet fra Tromsø så vi rakk ikke en ekstra tur til Imbodentinden denne gangen. Derimot fikk vi kjøre ned Tomasrenna. Ble både pudderkjøring og skikjøring på gammel skredsnø, men det var deilig med ettermiddagssol og fin slushsnø resten av turen ned.

Nedkjøring
Pål og Stine på vei tilbake til DHFP fra Imbodentinden
Litt skrensing ned den første delen av Tomasrenna
Etter hvert skikjøring. Stine koser seg på pudderplanker!
Glenn Tore gir gass
Slushføre i lavlandet

Det ble lite skikjøring den siste etappen tilbake og litt styr med å finne best mulig rute gjennom alle busker og stein, men det var fort lagt i glemmeboka da 99% of dagen hadde vært super!

Drømmetur

Written by mortenh 30.04.2016 08:04

Drømmetur så dette ut som Hannah. Flotte bilder, og den Himmelske Freds plass ser ut som et herlig område. Bør vel besøkes en gang!

Re: Drømmetur

Written by hmsv1 30.04.2016 16:46

Ja, det er et utrolig fint område og en tur jeg kunne tenke meg å gå mange ganger!!