Jernbaneverets nye bro over Hallevannet, og Hoven (24.04.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Hoven (201m) 24.04.2016
Fra toppunktet mot den nye jernbanebroen ved Hallevannet
I dag skulle det være åpen dag på Jernbaneverkets nye bro over Hallevannet. Vi var nysgjerrige og tok turen dit. Da ved kom ven 14-tiden var det masse folk som ville gå på broen. Vi fulgte strømmen opp på broen og tilbake igjen til pølsekøen. Fikk gratis pølser og rundstykker, det var uventet. .
Fra nye jernbanebroen over hallevannet
Vi ville også se broen fra oven og bestemte oss derfor for å ta Larvikstoppen HOVEN. Kjørte tilbake gml. E 18 til der vestsiden av Mørjefjorden (Hallevannet) ender. Der er en grusvei ved en trafostasjon. Parkerte her, men kan i følge noen lokale syklister vi traff, parkere på en p-plass der stien/veien til Hoven starter. Det er en gammel "vei", som går oppover lien der, se bilde. Gikk rett opp der denne "veien" flatet ut litt, rett sør-vest for toppen og fulgte dyretråkk opp til toppen. Trafostasjon og mast på toppen. Fin utsikt i alle retninger dersom du flytter deg litt rundt. Vi spiste appelsin og kosa oss med kaffe med utsikt over vannet og alle menneskene som fortsatt gikk på nyebroen. Var heldige og fikk gå på tur mellom snøbyene. Snø før vi gikk og etter vi kom i bilen igjen