Bjerkalia (22.04.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Start point P-plass lysløype (102m)
Endpoint P-plass lysløype (112m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Langåsen (288m) 22.04.2016

Tur med HP etter først å ha traversert Røviklia - Langåsen. Gikk fra lysløypa på Kortgarden, da skrekkhistorier opp lia fra Mauset har versert i peakbookmiljøet, jfr. turrapporter. Veien inn fra Tollåsen er også merket med "privat vei", og er kanskje ikke det mest effektive rutevalget om man parkerer og går fra skiltet. Bomveien innover til Mausetsetera hadde heller ikke åpnet for sommeren, så for å ta annet rutevalg enn opp lia fra Mauset, gikk vi lysløypa.

Vi fulgte lysløypa til endes, opp et litt bratt parti rett mot sør og videre fine ryggparti til topps. Noe overraskende var det både en benk og en bok ved toppen. Det var også merket sti til topps, uvisst hvor denne starter.

På lokalbutikken Vågana Matsenter traff vi Gerda Tollås. Hun kunne meddele at det en eller gang på 1800 - tallet etter sigende bodde et kvinnfolk som laget ulelyder om natta oppe ved Bjerkalia. Marithaugen ligger 280 meter unna Bjerkalia. Kan jo være fornavnet...hvem vet?

Start date 22.04.2016 16:06
End date 22.04.2016 17:10
HP nyter utsikten mot Skåla på benken like ved toppunktet på Bjerkalia.

BENKEN

Written by TROLL1 22.04.2016 23:15

Benken så ikke jeg. Jeg ser du kom opp samme bratta som jeg gikk. Det ble litt lengere tur på dere. Mer moves...