På fin merka sti til Tyriåsen (Sande pf100) - og møte m/elg (18.04.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Tyriåsen (320m) 18.04.2016
Visits of other PBEs Tyriåsen - merka sti fra nordvest (160m) 18.04.2016

Dagens fjerde fottur startet med et veistykke jeg har gått for mange år siden, mot høyeste toppen i Holmestrand; Hvittingen. I dag hadde jeg sykkel, og etter å ha parkert på en gjørmete p-lomme, syklet jeg fra en familie som straks skulle jogge om kapp opp til Hvittingen, hørtes det ut som. Passerte snart en låst bom, men i et par bratte kneiker orka jeg ikke sykle, og trillet doningen. Da kom yngste jenta i god stil joggende forbi meg! Heiv meg på sykkelen så snart det flatet litt ut, men rakk ikke å ta henne igjen, før neste kneik. Dette var dagens fjerde tur, og jeg hadde snart 1000 hm i beina, og kapitulerte. Trillet sykkelen opp kneika, og var snart oppe ved Orebergvannet.

Måtte litt tilbake og ned igjen, noen meter på en steinete vei, før en skiltet sti dukket opp:

Veien/stien mot Tyriåsen. Merkinga var ikke begynt her.

Fulgte stien mens vindkastene rev og slet i tretoppene - greit ikke å være på fjellet nå! Tok en god pause i sola litt oppi lia, før jeg fortsatte. Brått hørte jeg lyder like ved siden og bak meg, og trodde det var joggerne som kom. Det var det ikke; men to elger løp bort fra meg. De hadde vært mindre enn 10 m unna, og hadde neppe merket meg da vinden kom bak dem og mot meg. Så nær er det sjelden jeg har vært skogens konge, men dette var nok ei dronning og en årsgammel prinsesse.
Snart kom jeg inn på en sti som var merket. Denne kom egentlig opp fra Orebergvannet, så det ut til, men min variant var skiltet fra traktorveien, da...

Rørte litt rundt oppå toppen, da koordinatene for høyeste punkt ikke stemte 100%, men det er nok innenfor standardavvik, så jeg endrer ingen ting.

Denne store steinen mener jeg dannet høyeste punkt på åsen, men det kan diskuteres - og det gidder jeg ikke...

Samme veien ned, og svært enkelt da jeg kom ned til sykkelen, selvsagt. (Bare å trille ned.)
Denne dagen ble det i alt 5 pf-100-topper og 1217 hm - ikke verst når man er i Vestfold!