Misslykket forsøk på Slogen (19.04.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Skylstad (72m)
Ascents Slogen (1,564m) 19.04.2016 not summited

Ingen skam å snu, bare sykt tungt

Det var siste dag på Sunnmøre og planene var allerede satt. Jeg kunne da ikke dra herfra enda en gang uten å få med meg selveste Slogen. Hadde hørt så mye bra om denne toppen. En skikkelig alpebestigning. Været var ikke veldig bra. Det regnet allerede da vi var kommet ombord på fergen. Marius var med på tur i dag også. Veldig hyggelig.

Vi tenkte å ta en skikkelig "Sea to summit" og starte turen fra Skylstad i Norangsdalen. Vi hadde sett en interessant sti mot Patchellhytta på kartet og ville følge denne. Utstyret ble festet på sekken og vi trasket oppover den til tider litt bratte stien. Det var grått og trist i høyden. Kom nok ikke til å bli veldig god sikt i dag. Det yret og vi ble fort ganske våt. Det var likevel mildt og heldigvis var snøgrensen langt oppe. Om det hadde vært snø lenger nede, ville ikke dette gått tror jeg. Det ville fort blitt mye slit å sparke spor i råtten snø oppover her.

Vi har fått på skiene og klar til å fortsette opp mot Slogen

Vi møtte omsider snøen. Vi var kommet opp på ca 500 moh. Laget litt spor i starten, men fant ut at vi like gjerne kunne spenne på skiene. Marius hadde tatt med en musicangel på turen. Det var derfor skikkelig stemning å gå bak ham og høre på musikk på høytalere i fjellet. Første gang jeg opplever dette.

Vi kom endelig over tregrensen og siktet oss inn på ryggen med Kamelpuklene. Vi fikk også omsider øye på Patchellhytta litt bortenfor. Lenger oppe gravde vi en profil til en ECT for å sjekke skredforholdene. Vi hadde allerede lagt merke til at det var litt merkelig oppførsel på lagene. Johannes har tidligere holdt kurs om skred i Forsvaret og har bra peiling på dette. Det ble utslag på ECT 12 (12 slag). I tillegg til den økte snømengen medførte dette en lokal skredvurdering på faregrad 3. Tok en test på tramping med ski også. Det hadde snødd mye de siste dagene og faregraden hadde nå steget. Det varierer selvsagt fra sted i fjellet, men vi så tydeligere tegn til skredfare i dag enn i går.

Det er aldri noen skam å snu. Teambilde på Skylstad.

Konklusjon: Det var moderat fare for skred. Vi bestemte oss for å fortsette oppover og gikk en om gangen med mellomrom på 20 meter. Solen hadde svippet innom, men det var ikke stort vi så til den. Et stykke lenger oppe kom snøværet og det ble total whiteout. Vi gikk på en noe utsatt rygg og det kunne være skavler vi ikke ville ramle utfor. Det var også umulig å gjøre gode trasévurderinger i et slikt utsatt skredterreng. Å gå videre og kaste snøballer for å se konturene, virker bare desperat. Vi bestemte oss for å snu. Alle tre var enig og mente dette var den klokeste avgjørelsen. Jeg har fremdeles vanskeligheter med å svelge avgjørelser som dette. Jeg vet at vi gjør det rette, men det er bare tungt å innse. Spesielt når vi har kommet helt til Sunnmøre for å bestige topper og stå på ski, men slik er det bare. Vi minnet hverandre på hva vi HADDE fått gjort her. Det er ikke lite.

Vi satte skiene i kjøremodus og kjørte en og en nedover. Vi holdt hverandre innenfor synsvidde. Tok ikke lang tid før vi kom ned til tregrensen igjen. Tung og råtten snø å kjøre i. Kom ned til stien, festet skiene på sekken og vandret nedover mot bilen. Vi hadde fått en solid tur med over 1000 høydemetre i beina. Det ble snop og god stemning i bilen på vei hjem. Samme kveld gikk vi på kino. Tusen takk for turen og ikke minst et fantastisk opphold på Sunnmøre Johannes og Marius.