Overraskende god kjøring på Auskjeret (18.04.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Furesætra (330m)
Ascents Auskjeret (1,203m) 18.04.2016

Værmeldingen lyver

Det var dag 3 på Sunnmøre. Etter to fantastiske turer i meget pent vær, skulle regnet etterhvert melde sin ankomst. Det var grått og trist vær da vi satt oss i bilen på vei til Stranda. Vi hadde valgt ut en topp av en litt mer beskjeden sort i dag, Auskjeret i Sykkylven. En fin topp som visstnok skal skulle være enkel å bestige og samtidig tilby god skikjøring.

Mørke og tunge nedbørsskyer som omkranser solen skaper flotte kontraster.

Det var trist å kjøre innover annleggsveien forbi Fjellsætra og se skodden henge over toppene mens regnet yret ned og gjorde all snø til sørpe. Har fått gått en del skiturer i år, men i år klarer jeg ikke å innse at sesongen nærmer seg slutten. Tror min kjærlighet til skikjøring har blitt enda sterkere dette året. Jeg har merket stor forbedring på teknikk og fart denne sesongen. Da er det vanskelig å innse at det blir en stund til man skal kjøre de flotte linjene igjen. Jaja. Den tid den sorg. Det er snø i fjellet fremdeles.

På toppen

Vi parkerte på en stor parkeringsplass ved Furesætra. Her kunne vi spenne på oss skiene fra bilen. Tung og råtten snø i starten, men bedre i høyden. Fuktig, men mildt i luften. Da vi kom til Auskjerfeltet, åpnet skyene seg og solen fikk komme til. I starten hadde vi ikke troen på at dette skulle vare, men visst forsvant skyene. Det var sol og god stemning hele veien herfra til toppen. Litt kald vind over 1000 moh. Her måtte jakkene på. Jeg måtte undre over hvordan vi kunne være så utrolig heldig med været disse dagene. Helt fantastisk.

Bedre vær og skitopp enn vi forventet.

Vi tok en matbit på toppen. Nybakt brød som moren til Johannes hadde laget til oss. Det smakte herlig. Vi valgte å legge nedkjøringen litt lenger sør for der vi gikk opp. Her var det helt nydelig føre. Ca 10 cm med nysnø over skaren. Hellingen var rundt 30 grader og vi kunne virkelig ta noen flotte svinger nedover her. Solen skinte fremdeles og vi fortsatte å "gunne" på nedover til lårene skrek av syre.

Litt luggeføre ved tregrensen, men med litt staking på slutten, gjorde dette susen helt ned til bilen. En flott topp som virkelig tilbyr god skikjøring. Skulle gjerne hatt en slik utenfor stuedøren min. Etter turen kjørte vi ned til Stranda og spiste deilig middag og dessert hos besteforeldrene til Johannes. På veien fikk jeg se det legendariske skianlegget på Strandafjellet. Godt med snø her framdeles. Tusen takk for turen Johannes.