Sveltleinåsen og Storås (Sande pf 100) (18.04.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Storås (381m) 18.04.2016
Sveltleinåsen (330m) 18.04.2016

Deilig med fottur igjen!
Hadde mål om å ta de resterende 5 pf100-toppene i Sande i dag, og det ble suksess.
Starta med sykkel fra Røysjøveien parkering, men det var en del kluss med doningen, etter et halvt år i garasjen. Først etter litt skruing og pumping av dekk, var det klart til avgang.
Idyllisk forbi Veslevannet, men tar ikke bilder mens jeg sykler...

Parkerte sykkelen ved en gjørmete traktorvei, og la i vei til fots. Antakelig er det bedre å fortsette veien nordover og østover - og etter hvert litt sørover, totalt 1,3 km lenger, og gå stien sørover herfra.
Etter noe gjørme-trask kom jeg inn på blåmerka og fin sti mot toppen.

Selve varden lå litt borti lia bak en furu, og derfor flyttet jeg steinene ca 30 m bort til høyeste punktet. Slik ble det:

Samme vei tilbake til sykkelen, og noen korte tråkk, før jeg startet på Sveltleinåsen. Her ble det ganske snart klart at ingen sti ledet opp, så det ble enkel krattkrig. Toppen lå omtrent under høyspentledningene, og hogsten her ga litt utsikt, her mot Storås, som jeg nettopp hadde besøkt:

Så ble en av dagens dårligste veivalg gjort; snarvei ned skrentene til sykkelen. Anbefales ikke!
Syklet siden lett tilbake til bilen, og 3 t rikere på vårlige turminner.