Lauktind - Ørnestindan (03.07.2011)  5

Written by Signar (Signar Andre Nilsen)

Start point Aldra kai
Endpoint Aldra kai
Ascents Lauktind (917m) 03.07.2011
Ørnestinden V2 (775m) 03.07.2011
Ørnestinden V.1 (811m) 03.07.2011
Ørnestinden (839m) 03.07.2011

Fin tur i knalllvær på øya Aldra i Lurøy kommune. Hadde hørt av flere lokale at Lauktind var ubesteget, og la ivei mot toppen med et stort håp om å endelig få en førstebestigning! Masse fluer, tett skog og bregner opp til armene i starten av oppstigningen før jeg endelig kom over tregrensen. Fulgte en løs ur oppover og krysset et stort snøfelt før jeg stod ved foten av Lauktinden. Måtte lete litt før jeg fant en grei renne som kunne klyves opp, meget løst og noe eksponert. Hunden ble igjen der. Vel oppe på toppen var skuffelsen tilstede da det selvfølgelig stod en liten varde der.. Menmen, topp utsikt og en fin dag i verdens vakreste område dempet skuffelsen. Valgte en annen vei ned for å unngå den løse steinhaugen i toppen av renna og fant en annen hammer hvor jeg fant noen tynne sprekker med plass til fingertuppene hvor jeg kunne entre meg ned. Gikk innom Ørnestindan på returen og målte skardybde etc. Avsluttet turen med ett deilig bad i Aldravatnet før jeg parkerte baken i båten og kjørte hjem til Lurøy.