Soleibotntindtraversen (17.04.2016)

Ascents Lauvnostinden (1,970m) 17.04.2016
Nørdre Soleibotntinden (2,030m) 17.04.2016
Store Soleibotntinden (2,083m) 17.04.2016

Atter en dag med strålende sol og nærmest vindstille fra morgenen av. Etter en bedre frokost på Turtagrø kjørte vi opp til munningen til Ringsdalen, parkert bilen i veikanten og var klar til å gå rundt kl.9.30.
Soleibotntindtraversen var på programmet og vi tok sikte på å gå den fra sør mot nord.

Tok først retning mot Lauvnosi men knekket av noe mot vest før denne og fulgte dalføre inn mot 1427 vannet og Soleibotn.

Snart oppe på vestryggen av Store Soleibotntind

Det siste stykke opp mot Store Soleibotntind valgte vi å ta av oss skiene,veldig forblåst på det siste stykke opp på ryggen, inn mot toppen var det bedre og skiene kunne brukes igjen.

Store Austanbotntinden kan sees i bakgrunnen
Sondre på toppen

Etter ca 3 timer stod vi på toppen av Store Solebotntind og traversen bort til Lauvnostinden skulle snart forseres. Først en velfortjent pust i bakken og en matbitt
Det ble en skikkelig kremtur over traversen, du verden så gøy.

Her er undertegnede på Nørdre Soleibotntinden

Det ble en «handshake» på toppen av Nørdre Soleibotntind da dette var den siste toppen Terje manglet før alle 2K toppene i Hurrungane var huket av – Gratulerer Terje !

Sondre på vei opp til Lauvnostinden
En skikkelig krem travers dette!

En aldri så liten dramatikk fikk vi rett før vi skulle kjøre ned fra Lauvnostinden, den ene skien til Terje løsnet og satt utfor på egenhånd, til alt hell «kjørte» den seg ned i snøen etter det første stupet var unnagjort og Sondre kunne med letthet traversere bort for å hente den.

Takk for en skikkelig kremtur !!