Vårskitur til Nordbukampen (17.04.2016)

Written by anneg GSM

Ascents Nordbukampen (1,226m) 17.04.2016
Skomakeråsen (1,088m) 17.04.2016
Visits of other PBEs Leppehytta (1,050m) 17.04.2016
Nordbua (1,040m) 17.04.2016
Jeg og Anders kjørte til Nygaard, der Margrethe serverte kaffe og kaker mens Per Ole og Johannes gjorde seg klar til tur. Sammen kjørte vi til Synstegardsetra og parkerte bilen. Fulgte skiløypa inn til Leppe, og kvista løype videre til Nordbua. Etter å ha signert i hytteboka, ble det en god matpause i solveggen, før vi fortsatte opp til toppen av Nordbukampen. Jeg valgte å sette igjen skia, og gå til fots de siste bratte bakkene. Nydelig utsikt på toppen, vindstille og varmt. Etter litt fotografering valgte Per Ole og Johannes å gå over til Krusgravkampen. Jeg og Anders tok samme vei ned. Da vi nærmet oss Leppe bestemte vi oss for å gå over Skomakeråsen, og la i vei forbi Bamsebu, på vestsiden av Hunntjønnet og slakt opp til toppunktet. Derfra fin nedkjøring til Øvre Ongsjøen, som vi kryssa før vi kom inn på skiløypa. Et par kilometer før vi nådde bilen møtte vi Per Ole og Johannes, som hadde staka i "birken-tempo" tilbake, og som lurte på hvor vi hadde blitt av. Håper kua til Per Ole ikke klagde over litt sent fjøsstell! Vi hadde en strålende dag på fjellet, vakre omgivelser, fint skiføre, bortimot vindstille og sol fra nesten skyfri himmel.