Tradisjonsavrunding på Synshødn (17.04.2016)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Synshorn (1,475m) 17.04.2016
Synshorn Sør (1,455m) 17.04.2016

Tradisjonshelgens turdag #2 har ofte blitt noe redusert for mange, men i år skulle vi bli hele 5 stk på tur. Starta dagen med lang og godt over middels velsmakende frokost alle ni hytteboerne. Ganske så effektiv gjeng, men selv uten utvask ble klokka nærmere 11-1130 før vi kom oss ut. Gyda og gjengen dro i skibakken, mens Ingrid, Stephanie, Therese, Sindre og jeg satte kurs for Bygdin og Synshorn. Therese på langrennski og langfeller, Ingrid og Stephanie på fjellski med kortfeller, Sindre på rando og jeg fikk endelig lufta telemarkskia igjen etter iherdig randoøving siden investeringa før påske.

På tur opp mot Synshorn.

Været var over forventning også i dag, med blå himmel, kun lett (men kald) trekk og god snø. Helfeller satt best i første bratta, men alle kom seg over og rundt kanten. Stephanie fant seg en utsøkt lunsjplass i begynnelsen av neste bratte, mens vi andre tok turen opp til Synshorns utsiktspunkt. Sindre og jeg hadde sett oss ut ei litt brattere side vi ville kjøre ned, så tok med oss selve toppen og, mens Therese og Ingrid kjørte i fin snø ned til Stephanie. Fikk satt noen svinger i lett og urørt styresnø, før det ble litt hardere og oppkjørt ned mot lunsjspoten. Elsker panoramaet med Hjelledalstind, Falketind og Kalvehøgder!

Fantastisk lunsjpanorama!
Sindre og jeg lurte litt på å ta med oss Mefjellet, men kjørte en for alle, alle for en, og ble med rett ned til Bygdin. Ulike stilarter ned brattene, men alle var enige om at det hadde vært en fin tur da vi oppsummerte turen over kebab/burger/pizza på Khalles på Fagernes før vi kjørte hver til vårt. Takk for nok en strålende tradisjonshelg!