Sjøvdøla (16.04.2016)

Written by Birgitte

Ascents Sjøvdøla (1,719m) 16.04.2016

Topptur til Sjøvdøla sammen med Jørgen, Maja og Lasse.

Startet med skia på sekken og fulgte en fin sti merket til Svartvassbu fra veien nede ved Eikesdalsvatnet. Vi tok skia på beina etter 350 høydemeter, lot skoa henge i et tre til vi kom ned igjen. Tok første matpause ved Røndølskarvatnet (750 moh), før vi gikk videre over vannets venstre side og tok opp mot venstre (men høyre for renna). Når vi kom opp til neste vann tok vi opp til høyre på ryggen før vi tok matpause nr 2 på steinen på ca 1270 moh. Her har man god utsikt til både Nyheitind og Sjøvdøla. Omtrent vindstille! Videre krysset vi breen og opp til venstre før man går mot høyre og opp til toppen av Sjøvdøla. Fin utsikt på alle kanter, litt skyer og bittelitt vind. Fint føre på vei ned, Jørgen knakk av trinsa på den ene staven i skogen på vei opp!! Så han måtte stå i håkki over breen på vei ned for å slippe å stake #syreilåra.

Fint skiføre både opp og ned, og utrolig godt å komme seg ned til bilen etter nesten 7 timer på tur :)