Strålende skitur fra Synstgardsetra (17.04.2016)  6

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Synstgardsetra parkering (940m)
Endpoint Synstgardsetra parkering (940m)
Characteristic Ski trip
Ascents Krusgravkampen (1,280m) 17.04.2016
Nordbukampen (1,226m) 17.04.2016
Skomakeråsen (1,088m) 17.04.2016
Visits of other PBEs Leppehytta (1,050m) 17.04.2016
Nordbua (1,040m) 17.04.2016

Etter fjøsstell og frokost satt Johannes og jeg på med Anders og Anne Grete til Synstgardsetra, hvor vi parkerte på parkeringsplassen opp for hyttefeltet. Her ble det en prat med Ola Fyksen som skulle inspirere setra si på Tortjernsplassen. Målet for dagens tur var Nordbua og Nordbukampen. På vei innover mot Leppe, tok jeg en avstikker til Skomakaråsen. For å nå igjen de andre, tok jeg en kortere vei fra Leppehytta til Nordbua, og kom der før dem. Her ble det en hyggelig prat med Mona Østeraas og Hans Erik Hårstadhaugen som hadde matpause ved hytteveggen. Vi tok også en matpause og skrev i hytteboka, før vi gikk opp på Nordbukampen. Her skiltes vi, idet Johannes og jeg gikk videre til Krusgravkampen. På vei tilbake til bilen ble det birkebeinertempo, da vi skulle prøve å nå igjen Anders og Anne Grete. Men da vi kom til bilen var det ingen der. Turen hit var nøyaktig 40 km, og vi brukte 4.26.
Da de ikke var ved bilen gikk vi rolig imøte med dem, det viste seg at de hadde tatt avstikkeren om Skomakaråsen.
En flott skitur i vakre omgivelser, og sol fra skyfri himmel. Brukte Zero-ski som fungerte perfekt utenom skiløypa, men i de glaserte sporene ga de dårlig feste. Veldig fint å gå utenom løyper. Takk for turen til Anders og AnneGrete!