Kveldstur til Risdalsåsen (17.04.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Start point Ilderstien (261m)
Endpoint Risdalsåsen (332m)
Ascents Risdalsåsen (332m) 17.04.2016

Bare for å ha tatt en tur denne dagen også, og for å få "banket litt rust" ut av kroppen, bestemte jeg meg for å ta en tur til Risdalsåsen. Den befinner seg om lag 3 kilometer fra boligen min, så intet behov for transport utover apostlenes hester. Det var relativt sent på søndagettermiddagen så jeg forventet ikke stor trafikk i skogen, men totalt møtte jeg 8 personer: slett ikke verst.
Det har etter hvert blitt så mange merkede løyper i disse skogene at det slett ikke er noen sak å finne fram uten å ha kartet med. Og veien til Risdalsåsen er godt skiltmerket. Det var ca. 40 minutters pen spasertur bort.
Det ble i 2008 reist et 10 meter høyt utsiktstårn på åsen. Det gjør at man kommer over vegetasjonen og har fantastisk utsikt i alle himmelretninger. Spesielt med tanke på den noe moderate høyden til åsen (332m) må man si at utsikten er formidabel. Det er montert 4 siktplater oppe i tårnet, en for hver himmelretning. Og det er utallige innførsler på disse platene. Sågar Jerusalem, Mekka, Amritsar og Nidaros er plottet inn. Jeg stirret lenge og vel men måtte til slutt gi opp og finne de stedene. Antageligvis får den lave sola og det disige været ta skylda for det ;-). Uansett om noen steder ikke viste seg, så var det nok å se på. Og jeg må tilbake om ikke så lenge med bedre fotoutstyr. For her var det nok av motiver å fotografere.
Turen hjem gikk i de samme fotefarene som til toppen, og hele turen tok 1 time og 20 minutter.