Søndagstur på kjente trakter (17.04.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Oppenåsen (339m) 17.04.2016

Parkerte på Danseplassen ved Kihlebakken. Gikk stien oppover, langs steinbruddet, under kraftlinja og opp til Steinbrua. Gikk opp på Oppenåsen og ned til Midttjernshuken. Her var det "stinn brakke". Koselig å se så mange foreldre med barn på skogstur.

Gapahuken ved Midttjern

Gikk så opp på toppen av Oppenåsen. For 30 år siden, da jeg trente mye i Oppenåsen, var det glissen furuskog og en trig. punkt - tårn på toppen. Nå var masta borte og lav furuskog hadde erstattet høyreiste furutrær. Fant boltene på topp punktet.

Topp punktet på Opppenåsen

Fulgte stiene nedover åsen i retning Oppen. Skar av mot øst i retning stuprekka over Djupdalen. Hadde flaks og gikk rett på en liten sti, som jeg brukte mye i forna dar, som snor seg ned bratta. Kom ned ved klatreveggen til DNT Ringerike. Ruslet vegen tilbake til bilen på Danseplassen. Runden var vel 7 km lang og vi brukte knapt to timer på runden.
Nina og Per Martin var med på turen.