Tur i parken (16.04.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Rimbareid (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Beintjørnvarden (500m) 16.04.2016 11:55
Kinno (571m) 16.04.2016 14:05
Vest for Kinno (560m) 16.04.2016 14:25
Klovskardfjellet (555m) 16.04.2016 16:10
Klovskardfjellet Vest (495m) 16.04.2016 16:30
Visits of other PBEs Rimbareid P-plass (50m) 16.04.2016 10:30
Kjeringjo (394m) 16.04.2016 12:40

Ny helg med godvær på Vestlandet. Som kontrast til breturer i Sogn og Fjordane sist helg, valgte vi nå en utflukt til øykommunen Fitjar sør for Bergen. Tok 0830 fergen fra Halhjem til Sandvikvåg og kjørte til tettstedet Fitjar på vestsiden av Stord. Fortsatte til en avkjørsel litt forbi Rimbereid der det går av en ny sidevei som fører opptil den etterhvert nokså kjente vindmølleparken på Midtfjellet i Fitjar. Her er det laget massevis med nye flotte veier i fjellet i forbindelse med anlegg og drift av vindmølleparken. Men veien er foreløpig ikke åpen for vanlig ferdsel, og derfor sperret med bom helt i starten. Hele veisystemet er heller ikke tegnet inn på vanlige kart. Der er adskillig mer omfattende enn det som vises på kartene.

Parkeringsplass og bom på veien til vindmølleparken
Mot vindmølleparken på Midtfjellet

Vi fulgte veisystemet oppover til ca. 370 moh der det er skiltet sti videre til dagens første mål

Beintjørnvarden

Sti starter på GPS 297138 6647817
Beintjørnvarden litt til høyre for midten

Stien en en snarvei som fører opp til en ny vindmølle-vei. Herfra er det bare noen hundre meter til toppen. Stor og fin varde på GPS 297987 6648017.

Astrid på Beintjørnvarden. Siggjo skimtes i bakgrunnen til venstre
Nydelig vårvær på Midtfjellet i Fitjar
Vindmøllene - visstnok 44 i tallet dominerer utsikten

Vi fulgte beskrivelse i Opptur Hordaland denne dagen. Vi traff og en hyggelig, lokal orienteringsdame som hjalp oss litt med stivalg. Vi gikk nå videre mot ØNØ og kom inn på en T-merket sti som fører ned til NØ-enden av Svartavatnet. Her traff vi på den forsteinede Kjeringjo.

Kjeringjo virker noe skeptisk til vindmølleparken som hadde vokst opp rundt henne.
Mot nord-ryggen på Kinno fra Svartavatnet

Kinno
Fra Svartavatnet fulgte vi en utydelig T-merket sti oppover og sørover til et flatt myrområde. Herfra grei sti opp nordryggen til et trigmerke på 561 moh. Fortsatte så langs det småkuperte topp-partiet med massevis av småvarder sørover til Kinno 571. Toppen er markert av en stor varde med turbok på GPS 298888 6645798.

På ryggen NØ for Kinno. Toppvarden i bakgrunnen
Astrid på Kinno

Vest for Kinno
På vei ned igjen fra Kinno går stien like ved/over en distinkt småtopp med PF ca. 20 m i forhold til hovedtoppen litt lenger øst. Fin utsikt og varde på GPS 298548 6645697. Lagt inn som nytt PB-element.

Varden på Vest for Kinno. Klovskarfjellet i bakgrunnen

Nede i skaret vest for Kinno skilte Astrid og jeg lag. Astrid tok seg ned til Kinnavatnet utenom sti, og tilbake til bilen via veisystemet.
Jeg ville ha med meg nok et Opptur-fjell og fortsatte til

Klovskarfjellet
Kom inn på ny T-merket sti vest for Botnavatnet og fulgte denne oppover og sørover til vestryggen av fjellet. Herfra småbratt opp første delen før terrenget flater ut lenger oppe og fortsetter småkupert østover mot høyeste punkt på Klovskarfjellet. Varde og turbok. GPS 299354 6644544.

Klovskarfjellet sett fra Kinno Vest
Klovskarfjellet 555 moh
Samme mot Kinno i nord

Klovskarfjellet Vest
På returen stakk jeg oppom 491-høyden vest for hovedtoppen. Her oppe er det flere mulige topp-punkter på omtrent samme høyde, markert av varder i forskjellige størrelser og utførelser. Pgf mot hovedtoppen i øst 20-25m. Valgte under en viss tvil den største og fineste varden på GPS 298425 6644684 som vest-topp!

Vesttoppen på Klovskarfjellet med Kinno i Bakgrunnen
Samme. Foto østover mot hovedtoppen

Ned igjen samme vei til Botnavatnet, derfra på tydelig, godt merket men våt sti tilbake til utgangspunktet, vel fornøyd med en fin dag i Fitjar-fjellene og tre nye Opptur-topper!