Skjorta i april (16.04.2016)

Written by oveost (Ove Østerlie)

Ascents Skjorta (1,711m) 16.04.2016

Tidlig avgang fra Trondheim og 3,5 timer senere parkerte vi ved Grandsætra nederst i Kanndalen. Noen hundre meter før vi kunne gå på snø fra ca 300moh. Gikk veien inn mot Storstølen og tok der ned mot elva og brua over Kanndalselva. Noen snøbroer gjorde det også mulig å krysse tidligere. Gikk videre sørvest opp lia mot tregrensa og rastet på omlag 700 høydemeter. Videre krysset vi litt oppover og fulgte nord-vest ryggen hele veien opp. Før siste 200 høydemeter som er bratteste biten satte jeg av skia og gikk opp. Drøy bakke på omlag 45 min, så ikke sett igjen sekk med vann.

Kort rast på toppen før vi kjørte ned i retning Kvidalen før vi dreide mot der vi gikk opp. Veldig god og løs snø første del ned, så noe hardere og noe lagvis før sløsj fra under skogggrensa. Vi krysset Kanndalselva ved enden av nederste veien ved en liten demning og gik derfra ned mot bilene for å unngå oppoverbakkene ved Størstølen. Fungerte greit. Totalt brukte vi 6,5 timer. Været skiftet fra 9 grader og sol til -10 og noe vind på toppen.
Solid gammel snø, men noe løs snø øverst. Ingen tegn til ras enda og nedkjøringa var trygg.

Skjorta sett fra Eresfjord
På vei inn Kanndalen
Kryssing opp mot nord-vest-ryggen
Toppen i sikte
Snart oppe og utsikt ned mot Eresfjorden
Glad for å snart være på toppen :) Litlefjellet og Goksøyra bak
Fra topen mot sør-øst. Man kan bl annet se Litlskjorta, Fløtatind og helt til Snøhetta