Sønstebyåsen (16.04.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Idrettsplassen (130m)
Endpoint Samme (130m)
Ascents Sønstebyåsen (291m) 16.04.2016

Vestfold pf> 100m 52/68 og 1/4 idag.

Gnei sukatene ut av øya ved femtida. Planen var egentlig overnattingstur men så ble det jaggu meldt rein om kvelden (noe som stemte) og i morgen formiddag, dermed ble det flerturs-tur til Svelvik og Sande. Startet med Sønstebyåsen i Svelvik og parkerte sør for Juve ved idrettsparken.
Dro ut skraphaugen av en offroad-sykkel og tråkka på innover grusvei/kjerrevei. Tråkka på så jeg ble både svett og småsliten. Slang etterhvert fra meg sykkelen og begynte en småbratt oppstigning gjennom uventet flott, smaragdgrønn og urørt granskog. Fra jeg la fra meg pedalramma ble jeg dradd inn i "villmarka". Orrfuglen buldra borti åsen og småfugla sang glade vårtriller. Mye nedfall og variert vegetasjon. Gikk med et glis om kjeften hele veien opp til toppunktet, mer heiaktig her oppe med furu og lyngvegetasjon og ikke et hogstfelt i sikte :-)
Kameraet ble dratt opp av sekken. Herfra og tilbake gikk jeg der det virket som flottest og det var mye å velge imellom og jeg brukte good tid. Minnet meg ganske mye om Trillemarka mange plasser og det er en kvalitetsbetegnelse! Får bare håpe området holder seg like urørt i framtida!
Hadde egentlig ikke særlig lyst til å dra videre til neste røde Vestfold-topp.
Noen bilder fra turen:

En vandring i grønn og urørt barskog
Gammalskog med mye nedfall over hele området :-)
Naturen får lov til å gå sin gang her oppe
Etasjemose blant sigdmose
Mange mosearter i de fuktige liene og skarene her inne. Her etasjemose osammen med ubestemte sigdmoser.