Heimdalshøe...en hvit kjempe (16.04.2016)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Heimdalsmunnen (1,340m)
Endpoint Heimdalsmunnen (1,160m)
Ascents Søre Brurskardknappen (1,458m) 16.04.2016
Heimdalshøe (1,842m) 16.04.2016
Østre Heimdalshøe (1,814m) 16.04.2016

Jeg fikk sanket sammen noen toppsamlere til tur denne dagen. Valgte ikke de høyeste tinder denne dagen, men en flott snill tur til "myke" fjell. Roar Hegge, Grete Røen (Snota), Geir Arne Myren (Garm) og jeg dro avgårde fra Heimdalmunnen ca kl. 10.30. Strålende solskinn og vindstille ble det hele dagen.

Grete Røen (Snota) hadde nettopp kjøpt nye fjellski og jeg foreslo denne som en grei tur for å prøve disse. Det med skistøvler er ikke lett. Flotte dyre sko...supre ski....men gnagsår ble det lell...og det er ikke så greit. Litt plastring og stramming av sko måtte til, men problemene ble ikke helt borte. Håper det løser seg til neste tur.... Det var glimrende snøforhold...kjøreforhold. To av oss gikk på kortfeller,- noe som gjorde at armene ble litt mer brukt enn ønskelig til tider. Litt småbratt noen steder og snøkonsistensen gjorde at helfeller nok var det beste alternativet.

Dette er en akkurat passe lang tur som virkelig kan anbefales. Kan karakteriseres som en laaaang slak bakke. Vi tok med oss en liten topp øst for den hvite kjempen. Østre Heimdalshøe...et fint toppunkt der oppe. Greit vandring tilbake på selve Heimdalshøe der flere folk var på vei opp. Det ble en super nedkjøring og jeg ønsket også å få med meg en topp til, -nemlig Søre Brurskarknappen. Grete sto over denne denne toppen pga litt tunge bein og gnagsår. Geir Arne ville droppe toppen og kjørte sin egen rute på Randoutstyr ned fra Heimdalshøe.

Nede ved Brurskarvannet var det helt vindstille...intenst varmt og meget vakkert ved den flotte hytta ved vatnet. Det ble en tøff bakke opp til toppen....varmt...og brattere enn forventet. Plutselig dukket det opp et kjent menneske nede i bakken. Det var Geir Arne som ikke kunne la denne toppen være. En tinderangler "værer" noen pf...og fristelsen ble for stor. En flott topp og en fin nedkjøring ned til bilen.

Takker alle for en flott dag i snille fjell.