Flott dag på Saukampen og Kviknegråhø (16.04.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Nersetrin (900m)
Endpoint Nersetrin (900m)
Ascents Kviknegråhø (1,427m) 16.04.2016
Saukampen (1,659m) 16.04.2016
Sæterkampen (1,445m) 16.04.2016

Tur med AndersNM (Anders Nygaard Mathisen). Denne helga og uka som kom hadde vi egentlig planlagt en lengre tur i Breheimen, men siden det er meldt en del vind over helga ble det med noen dagsturer. Vi kom i gang sent i dag, det skal jeg ta skylda for. Anders var her på Lillehammer rundt halv tolv og vi kjørte til Skåbu og videre mot Breistulen. Veien var brøytet inn til Nersetrin. Der parkerte vi og hadde på oss ski. Vi var vel i gang ti på to mot Saukampen, det var ikke mye snø nå. Vi fulgte veien opp til Breistølen og videre oppover på små snøfelt, også en del strekker uten snø. Siste brattbakken før Sæterfjellet var fint snødekt. Etter ca. 2 timer var vi på Sæterfjellet.

Fra Nerstrin og veien innover mot Breistølen. Lite snø.
Saukampen fra Sæterkampen. Fine forhold i fjellet.

Herfra var det fine snøforhold resten av turen til toppen av Saukampen. Flott vær og utsikt i dag. Flott å se både til Gjendealper, Besshø, Surtningsue, Nautgarstind og til Dovrefjell med Snøhetta og til Rondane. Etter en liten matbit og drikke kjørte vi videre med fellene på mot Kviknegråhøa. Fant et fint snøfelt å følge oppover til litt nedenfor toppen, hvor det var av med skia de siste 300 meter eller så og bruke beina oppover. Helt vindstille på toppen. Så begynner vi på turen ut igjen. Flott tur og en flott dag.

Heidalsmuen med Gjendealper, Besshø, Surtningsue og Nautgardstind bak.
Anders på Saukampen med Rondane i bakgrunn.
Jeg på Saukampen med Rondane i bakgrunn.
Oppover mot Kviknegråhøa tilbake mot Saukampen.
Anders på tur ned igjen fra Kviknegråhøa.
Tilbake mot Kviknegråhøa på turen ut igjen.