Skitur til Jolgrøhornet m.fl. i Liabygda (16.04.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Stavseng (410m)
Endpoint P-plass Stavseng (410m)
Ascents Ansokhornet (888m) 16.04.2016
Jolgrøeggene (1,015m) 16.04.2016
Jolgrøeggene søre (986m) 16.04.2016
Jolgrøhornet (1,253m) 16.04.2016
Vardebakkane (1,099m) 16.04.2016

Endelig var det meldt bra vær, og dagens hovedmål var Jolgrøhornet, en topp som bestiges fra Stavseng i Liabygda. Selve toppen ligger på kommunegrensen mellom Stranda og Stordal, og er den høyeste i området. Det var 5-6 grader, delvis skyet, opphold og tilnærmet vindstille. Jeg kjørte forbi et tun på Stavseng, og parkerte ved veis ende. Derfra fulgte jeg skiltingen og veien til Gamlesætra. Stigningen begynte allerede etter 2-300 meter, og først etter å ha passert Gamlesætra ble det litt slakere, deretter krysset jeg elva i Ringsetbotn før den lange, og litt seige stigningen til Vardebakkane begynte. På toppen var det storslått utsikt, men etter noen bilder tok jeg fatt på den siste etappen opp mot Jolgrøhornet. Fantastisk utsikt også her, men en litt kald vind gjorde at oppholdet ble relativt kortvarig. Kjørte/gikk tilbake til Vardenakkane, deretter til Jolgrøeggene, Jolgrøeggene søre og Ansokhornet. På vei tilbake til utgangspunktet krysset jeg elva Storgrova, før jeg etter hvert kom inn på traseen jeg fulgte opp til Vardebakkane, og tilbake til Stavseng. Flott tur :)

Dagens turmål sett fra Stranda, fra venstre Jolgrøhornet, Jolgrøeggene og Ansokhornet
Vardenakkane til venstre og Jolgrøhornet midt i bildet