To eventyrlige dager på Fresvikbreen (11.04.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Punkt på Fresvikbreen (1,631m) 11.04.2016
Fresvikvarden (1,180m) 11.04.2016
Smørbotnnuten (1,524m) 11.04.2016
Tverrbotnnuten (1,611m) 11.04.2016
Visits of other PBEs Fresvikjordalen bomvei (655m) 11.04.2016
Jashaugbu (986m) 11.04.2016
Nosi vinterparkering (640m) 11.04.2016

DAG 1: Inn til Jashaugbu
Etter to lange turer på to dager, passet det ypperlig med en litt roligere dag i finværet. Det var dessuten en del kjøring fra Fjærland til Jordalen - og jeg som trodde det bare var en liten svipptur, når jeg var innenfor det samme fylket.
Veien opp Jordalen var en opplevelse i seg selv! Jeg trodde at jeg hadde kjørt feil, og kommet inn i en kraft-tunell under bygging eller noe sånt:

Tidvis måtte jeg jammen ned i 1.gir med varebilen! Dette er ikke veien du gir deg ut på uten 4WD hvis det er snødekke, så er det sagt!

Fant egnet sted å sette bilen ved Nosi. Rett nok går veien 400 m videre, men da må en snakke med bonden om å få stå på gårdsplassen hans. De meterne kunne jeg klare å gå, jeg som skulle gå på ski i to dager!

Vær og føre var ypperlig, og jeg fant snart ut at det ikke var noen vits i å følge skootersporet, men lage min egen vei - 3 timer - fram til Jashaugbu. Mot slutten, opp noen halvbratte 100 høydemeter, ble det så varmt, at jeg måtte gå i bare superundertrøya - deilig!

Det kom røyk fra pipa, og jammen var det to eventyrere der, som skulle være der hele uka. De hadde med egne spader gravd seg fram til døra i går - HELDIGVIS FOR MEG - for vi fant ingen spade ved hytta, og jeg hadde ikke med dette. Jeg hadde måttet returnere, hvis ikke de hadde vært der! De var første besøkende i år. Utedo-døra fikk vi ikke opp, pga en fastfrosset stein som sperret. Men ellers ble hytteoppholdet flott, og med godt selskap ble det utvekslet mang en historie om fjell, klatring og friluftsliv.

Selv midt i april må man huske spaden, om man vil inn på Jashaugbu.

Her er et videopanorama utenfor hytta:

DAG 2: Fresvikbreen m.m
Var egentlig tidlig oppe neste dag, men snakka meg rent bort med Hans-Petter og Line på hytta om fjell og via ferrata og klatring, og kom ikke i gang før kl 9. Nydelig innover øvre delen av Fresvikjordalen og forbi Fresvikvarden.

Skjente over til solsiden kjappest mulig!
Oppover her ville jeg gå, mest mulig rett mot nord, mot breen som ventet. Det gikk greit med helfeller oppover her på knallhard skare.
Fresvikbreen åpenbarer seg. Her var det 5-10 cm tørr snø oppå skaren. Kortfeller ble tatt på, men mot slutten blå swix.
Nådde toppen etter 2,5 t i rolig tempo. Dette var den siste kommunetoppen på bre i Sør-Norge. Den flate kuppelen gjør utsikten lite interessant, men været kunne i alle fall nytes; vindstille og varmende sol - et eventyr!
Video fra toppen:

Det var enda bare formiddagen, men jeg hadde vært forutseende og planlagt en passende retur til bilen, som kortet ned distansen å gå nede i dalen, men ga meg et par topper - samt ca 500 hm ekstra "kos". Men først måtte jeg ned til Fresvikvarden igjen.

Jeg ville opp på Tverrbotnnuten også - på min vei tilbake til bilen.
Etter en god pause og rast i sola, ventet NØ-ryggen på Tverrbotnnuten.
Fikk etter hvert kanon-utsikt tilbake mot Fresvikbreen!

Video fra toppen av Tverrbotnnuten:

Deretter var det behagelig ned mot Smørbotnnuten, hvor jeg tok kortfeller og labbet kjapt opp på toppen.

Passerte toppunktet uten å være oppom, men oppdaget det 100 m etterpå, og snudde, gikk tilbake, og oppom det eksakte punktet, så slipper jeg kommentarer fra ivrige gps-track-granskere og toppgranskere som Nils og Knut-Sverre...

Snart ventet et utrolig langt og deilig ned-renn til dalen, hvor jeg utnyttet høyden i dalsida til å skli nesten helt tilbake til bilen. Underveis måtte jeg da passere noen snøskred som var gått, og jeg speidet godt opp i brattveggen, for å se om noe løsnet der oppe. Så god fart som jeg hadde, tror jeg at jeg skulle kunne unngå et eventuelt skred om jeg bare fikk øye på snømassene som løsnet.

På Smørbotnnuten tilbake mot Tverrbotnnuten.
Behagelig retur ventet!

3t ski i går og 8 t ski i dag, alt i knallvær. Selv ved gjentatt bruk av solfaktor i ansiktet, ble jeg jammen litt svidd - enda jeg hadde godt grunnlag fra før også.

Nedsmelting

Written by otto 25.04.2016 18:04

Fresvikbreen har smeltet 6 meter de siste årene. Det skiller NÅ kun 2 meter til Nummestolane som er bart fjell. Ganske snart tipper jeg Vik har fått en ny kommunetopp. Samme fenomen i Finnmark hvor Loppatinden puster Øksfjordjøklen i nakken.

Sv: Nedsmelting

Written by Olepetter 29.04.2016 09:05

Da blir det i så fall bonus-tur... :) Nummestolane er lettere tilgjengelig også.

Stilig vei

Written by Nils 15.04.2016 16:54

Den tunnelen så spennende ut ja. For øvrig er vel ikke det veien du drar med campingvogna oppover, eller? Ikke at jeg har campingvogn, altså... ;-) På sommeren, kan man da kjøre helt til Øvstedalen?

Har vært noen temmelig praktfulle dager i Sør-Norge siste dagene, rundt forrige helg. Du har utnyttet det bra du også, ser jeg. :-)

Sv: Stilig vei

Written by Olepetter 15.04.2016 17:17

Ja, om sommeren går veien inn forbi vannet nord for Jashaugbu også! Men i fjor åpnet denne veien ikke før i september, tror jeg, pga mye snø. Kan være kort sesong altså!