Sol og himmelblått på Blåfjellet (Naustdal) (10.04.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Blåfjellet (1,390m) 10.04.2016
Vest for Holebottsskaret (1,188m) 10.04.2016
Visits of other PBEs Dalheim p-plass (365m) 10.04.2016

Video fra toppen:

Pga en del kjøring, var jeg ikke på plass ved Dalheim p-plass (vinterparkering) før kl 9.30, men været var upåklagelig, og skulle vare i flere dager, så det var ingen bråhast. Kl 10 la jeg i vei med kortfeller i oppkjørte skispor.

Ingen dårlig start på dagen, dette.

Brukte vel en snau time inn og nord for Dalevatnet, som jeg seriøst vurderte å krysse rett over, for å spare inn noe distanse. Men ingen spor gikk over der, og langs bredden var det sprekker og litt vann, altså ikke 100% trygt.

I Skordalen med kurs mot "Skredene".

Neste utfordring var å komme seg opp på "Skredene" - en tverrgående halvbratt skrent man ikke kan gå rett opp så mange steder. Fra ca 650 hm var løsningen å holde litt mot sørvest, inntil ryggen var så flat at det var uproblematisk å komme seg opp. (se gps-spor)

"Skredene" må omgås til høyre (i vest).

Vel oppe på "Skredene" skimtet jeg skispor i sør, som gikk i retning av en topp (Vest for Holebottsskaret), og dette bidro til at jeg søkte samme veien. Det viste seg seinere unødvendig å gå over denne toppen, da man lett kommer opp skaret like nord innunder denne, og således kan spare ca 80 hm. Men nå fikk jeg også fin utsikt over ruta videre, selv om jeg var litt skuffet over å måtte kjøre rundt 100 hm ned til Holebottsskaret:

På "Vest for Holebottsskaret" - må ned i H.b.skaret, så opp ryggen noe til venstre i bildet, og så 2 km flatt inn til toppen av Blåfjellet.

Tok av fellene, og skled kjapt ned i skaret, hvor langfeller ble tatt på. Så forholdsvis bratt opp en rygg, før jeg tok av fellene helt, smurte med Blå swix da det var tørr snø, og fikk opp dampen det flate partiet inn og opp til toppvarden. 5,5 t hit. Noe begrenset utsyn pga det flate toppområdet:

Utsikt fra toppen mot nord, så vidt jeg husker.
To naustdølinger kom opp til toppen akkurat i det jeg skulle forlate den, og tok dette bildet. (De hadde gått opp fra Naustdal, sa de - en rute som også er mye brukt vinterstid, men av omtrent samme lengde som min.)

Retur-ruta ble ganske annerledes, da jeg fulgte noen ferske skispor - og var nysgjerrig på om dette kunne bli en bedre vei tilbake. De gikk like nord for "Vest for Holebottsskaret" og siden krysset de mitt skispor fra tidligere på dagen. Det ble en jevn og fin nedkjøring sør for Dalevatnet, men også sør for elva! Oisann, kom jeg meg nå over elva og tilbake til bilen? Det viste seg at en kommer inn på en sommervei, nå med oppkjørte skispor, som ledet like tilbake til vinterparkeringa. Således er nok dette en bedre (og kortere) rute opp vinterstid, og anbefales herved.

Fine bilder fra en flott tur!

Written by knutsverre 15.04.2016 20:53

Veldig greit med en "vinter-rute" beskrivelse til denne toppen. Tror dine rutevalg må være et bedre alternativ enn å forsøke på sommer-ruten som jeg gikk i oktober 2015.